ANP Profiel: Asahi Group en Grolsch
AMSTERDAM (ANP). Het Japanse conglomeraat Asahi Group, moederbedrijf van onder meer Asahi Breweries, neemt zo goed als zeker het Nederlandse Grolsch over. Hieronder een profiel van Asahi en van Grolsch.
Asahi
Opgericht: De geschiedenis van Asahi Breweries voert terug tot 1889 toen de Osaka Beer Brewing Company, de voorloper van Asahi, het levenslicht zag. In 1892 werd Asahi Beer gelanceerd. Vanaf 1907 ging het bedrijf ook frisdrank produceren en later werd het ook actief op het gebied van levensmiddelen en gedestilleerde dranken.
Uitbreiding: In 1994 investeerde Asahi in drie Chinese brouwerijen, waarmee het ook toetrad tot de Chinese markt. Vier jaar later volgde de oprichting van Asahi Beer USA en Asahi Beer Europe en werd het in eigen land marktleider. Later volgden meerdere overnames, waaronder die van Tsingtao Brewery en Independent Liquor.
Werkgelegenheid: Eind 2014 telde Asahi Group krap 22.000 werknemers, Daarvan werkten er ruim 3100 bij de brouwerij.
Productie: Afgelopen jaar verkocht Asahi 161 miljoen kratten bier.
Grolsch
Opgericht: De geschiedenis van Grolsch gaat terug naar 1615. Peter Cuyper was een van de oorspronkelijke bierbrouwers, die in 1676 werd uitgeroepen tot meester van alle brouwerijen in Grol, het huidige Groenlo.
Uitbreiding: Op 3 mei 1922 fuseerde de Groenlose brouwerij, die toen de naam De Klok droeg, met de Enschedesche Bierbrouwerij. De nationale expansie kreeg daarmee een nieuwe injectie. In 1984 ging Grolsch naar de beurs.
Overname: Grolsch is sinds 2008 in handen van SABMiller. Het bier wordt via SABMiller in meer dan zeventig landen verkocht.
Werkgelegenheid: In totaal telt Grolsch 650 werknemers. Naar eigen zeggen is de onderneming indirect goed voor 8000 banen.
Productie: Per jaar produceert Grolsch 2,6 miljoen hectoliter bier. Daarvan wordt 1,5 miljoen hectoliter verkocht in Nederland.