„Nieuwe digitale concertervaring” aan TU
Wat heeft techniek met klassieke muziek te maken? Aan de Technische Universiteit Delft wordt vandaag een tipje van de sluier opgelicht. Tijdens een lezing presenteert TU-docent en pianist Cynthia Liem een „nieuwe, digitaal ondersteunde concertervaring”
Voor iemand die niet gewend is naar klassieke concerten te gaan kan het overweldigend zijn: wat gebeurt er over de lange tijdsduur van een klassiek werk? Waar moet je naar luisteren als alle musici tegelijk spelen?
In een net afgerond PHENICX-project, deels gefinancieerd door de Europese Commissie, bundelden academische onderzoekers, musici en bedrijven hun krachten. Doel is om de rijkdom van klassieke muziek te benutten: het geluid dat je hoort, de spelers die je ziet, de karakteristieken van een werk, de verschillen tussen verschillende uitvoeringen van hetzelfde werk, achtergrondverhalen, de ontvangst door het publiek.
Door gebruik te maken van nieuwe mediatechnologie wordt een „totaal nieuwe, digital ondersteunde klassieke concertervaring” gecreëerd, aldus een bericht op de website van de TU. „Die is uitdrukkelijk niet bedoeld om de traditionele concertervaring te verwijderen, maar juist nieuwe belevingen bovenop de tradionele ervaring te bieden, zodat klassieke concertuitvoeringen tot leven zullen komen voor een breed publiek.”
Cynthia Liem, universitair docent Technische Informatica aan de TU en pianiste van het Magma Duo, is initiatiefnemer en mede-coördinator van het PHENICX-project. In een lezing vandaag vertelt ze over de onderzoeksrichtingen die dankzij het project kunnen worden ingeslagen.