Kerk & religie

Leicesterconferentie: Zondig land is rijp voor het Evangelie

De tweede dag in Leicester begint met een gebedssamenkomst, waarop de vreugde en de zorg van Gods wereldwijde kerk voor Zijn aangezicht worden neergelegd.

Ds. A. A. F. van de Weg
14 April 2016 08:47Gewijzigd op 16 November 2020 02:52Leestijd 3 minuten
Nederlandse deelnemers aan de Leicesterconferentie. beeld RD
Nederlandse deelnemers aan de Leicesterconferentie. beeld RD

Phil Heaps, predikant in Yate, gaat in zijn lezing over ”dienen in een uitdagende tijd” in op Romeinen 1. Vanuit dit hoofdstuk toont hij aan hoeveel overeenkomsten er zijn tussen de tijd waarin de apostel Paulus schreef en de huidige tijd. We kunnen denken aan het vervangen van het dienen van God door de afgoden van bijvoorbeeld entertainment, sport, macht en geld. Ook de acceptatie van homoseksualiteit is een kenmerkende overeenkomst.

Heaps merkt op dat immoraliteit een uiting van zonde is. Maar ook moralisme is een verschijningsvorm van zonde. Hij illustreert dit punt met de gelijkenis van de verloren zoon. De weggelopen jongste zoon leeft immoreel, maar de oudste, die ook een verloren zoon is, leeft moralistisch. Heaps ziet een taak voor predikanten om gemeenteleden te helpen bij het ontmaskeren van de zondige structuren en patronen van deze tijd. Hij voegt er echter aan toe dat een samenleving, hoe verworden ook en hoezeer Gods oordeel waardig, toch voorwerp van Gods genade blijft. Sterker: een samenleving die doordrenkt is van het kwaad is rijp voor het Evangelie, aldus Heaps. En daarom klinkt het appel: „Preach the incredibles”, waarmee de lector het „ongelooflijke” aanbod van Gods genade in Christus bedoelt.

De brief aan de Romeinen is ook voor David Vaughn uit Aix-en-Provence (Frankrijk) de bron waaruit hij put in zijn lezing ”Onder de heerschappij van de Koning”. Vanuit Romeinen 14:7-9 wijst hij op het gevaar van eenzijdigheid in de christelijke geloofsbeleving. Dit Bijbelgedeelte biedt volgens hem een krachtig tegenwicht tegen een overmatige nadruk op de vreugde in God, die overigens een essentieel onderdeel is van de geloofsbeleving. Een christen verlangt naar en ondervindt de vreugde in God, maar dit is nooit een doel in zichzelf. Het ultieme doel van het christelijke leven is de verheerlijking van God. Vaughn bestempelt de zogenoemde ”self-centered piety” (zelfzuchtige vroomheid) als eenzijdig. In leven en sterven is een christen het eigendom van de Heere. Beide brandpunten –vreugde in God en gehoorzaamheid aan God– dienen het geloofsleven en de prediking te stempelen, aldus Vaughn.

In zijn lezing over John Owen gebruikt Ian Hamilton uit Cambridge diens doorleefde ”Meditations on the Glory of Christ” als bron om de aanwezige predikanten ertoe aan te sporen de heerlijkheid van Christus te bewonderen. Dit is het middel bij uitstek om geestelijke ingezonkenheid en moedeloosheid te bestrijden, stelt hij. Bovendien wordt zo geestelijke groei bevorderd. De overweldigende heerlijkheid van Christus wil vooral verootmoediging en verwondering wekken. Het mediteren over de heerlijkheid van Christus is een voorrecht van kinderen van God dat bij een open Bijbel wordt beoefend. Daarbij is het werk van de Geest onmisbaar, Die de heerlijkheid van Christus laat functioneren in het geloofsleven. De lezing blijkt met recht ”heart-searching” (hartdoorzoekend), zoals de Engelsen zeggen.

In de avondlezing vervolgt David Campbell, predikant van de Grace Baptist Church van Carlisle (Pennsylvania, VS), zijn drieluik over de kruiswoorden van Jezus.

Ds. A. A. F. van de Weg, hersteld hervormd predikant in Abbenbroek, doet deze week verslag van de jaarlijkse predikantenconferentie in het Engelse Leicester.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer