Geschiedenis van PCM gaat terug tot oorlogsjaren
Met de overname van PCM Uitgevers door de Britse investeringsmaatschappij Apax Partners is een einde gekomen aan de onafhankelijkheid van een uitgeversconcern dat sinds 1968 bestaat. De wortels van de groep liggen echter veel verder terug.
PCM, toen nog de Perscombinatie, ontstond in 1968. De dagbladen Het Parool en de Volkskrant besloten de krachten te bundelen op onder meer het gebied van drukken en bezorging. Het Parool werd opgericht in 1944 als verzetskrant. De Stichting Het Parool kreeg 60 procent van de aandelen in de Perscombinatie. Dat belang werd nog uitgebreid naar 89,75 procent, onder meer na de overname van de eveneens voormalige verzetskrant Trouw in 1974.
Het bleef een aantal decennia rustig bij de Perscombinatie, totdat in 1994 boekenuitgever Meulenhoff werd toegevoegd aan de stal. De naam werd na deze acquisitie veranderd in PCM Uitgevers. Een jaar later werd de Nederlandse Dagblad Unie overgenomen. Hiermee kreeg PCM ook het Algemeen Dagblad en NRC Handelsblad, plus een aantal regionale titels zoals het Rotterdams Dagblad, en huis-aan-huisbladen in handen. Daardoor had PCM vijf van de zes landelijke titels in het bezit. Alleen de grootste Nederlandse krant, De Telegraaf, behoort niet tot het concern.
Na de overname van Meulenhoff en de Nederlandse Dagblad Unie had de Stichting Het Parool 57 procent van de aandelen. De banken ING en Aegon hadden de overname van Meulenhoff meegefinancierd en ontvingen daarvoor respectievelijk 22 en 7 procent van de aandelen. Deze belangen zouden later als een (financiële) molensteen om de nek hangen van PCM. De banken eisten jaarlijks namelijk een gegarandeerd deel van de winst op.
De resterende belangen waren verdeeld over de Stichting De Volkskrant (6 procent), De Nationale Investeringsbank (6 procent) en de Stichting ter bevordering van de christelijke pers (2 procent).
In 1998 ging het erg goed met het uitgeversconcern, zowel winst als omzet steeg flink. Toenmalig bestuursvoorzitter C. Smaling speculeerde zelfs op een mogelijke beursgang. Het optimisme bleek echter van korte duur. Het economisch tij keerde kort daarna. Vooral de sterke krantentak, flink gefinancierd door de banken, kreeg harde klappen door het ineenstorten van de advertentiemarkt. Doordat PCM echter aan de aflossingsverplichting met de banken moest blijven voldoen, kwam de klap nog harder aan.
De omzet van PCM liep vanaf 2000 gestaag terug, na jaren van groei. Na een nipte winst in 2001 werd in 2002 een verlies geleden van 9 miljoen euro.
Dagblad Het Parool was al langer verliesgevend. Ambitieuze plannen van Smaling om de krant ”Amsterdamser” te maken, onder meer in samenwerking met de tv-zender AT5, werkten niet. De krant bleef verlies lijden en PCM zette Het Parool in 2002 in de etalage.
Onder de nieuwe topman T. Bouwman kwam de Amsterdamse middagkrant onder de hoede van de Belgische Persgroep, Stichting het Nieuwe Parool en twee kleine stichtingen met Amsterdamse bedrijven en medewerkers. De Persgroep, uitgever van de Belgische kranten Het Laatste Nieuws en De Morgen, was ook in de race voor een fusie met PCM, maar viel in de laatste ronde af.