Economie

Met een vrachtwagen brood het land door, maar niet op zondag

Zes dagen per week voorziet trucker Piet van Wijk (61) supermarkten van brood. Op zondag laat hij de vracht­wagen staan. 
Hardinxveld-Giessendam, vier uur in de ochtend. De geur van versgebakken brood hangt rond bakkerij De Paauw, op een industrieterrein. In het duister komt Piet van Wijk aangefietst, op deze vrieskoude dinsdagochtend in maart. Hij is een van de vrachtwagenchauffeurs van De Paauw, die dag in dag uit Lidl-supermarkten van brood­producten voorziet. Van Wijk zoekt ‘zijn’ Mercedes-truck op en krabt het ijs van de ruiten.

J. Visscher

29 March 2016 18:33Gewijzigd op 15 February 2021 11:10
Piet van Wijk. beeld Cees van der Wal
Piet van Wijk. beeld Cees van der Wal

Binnen bij De Paauw heerst bedrijvigheid. Verse bolletjes rollen over een lopende band. Rap duwt Van Wijk karretjes met daarop kratten brood de oplegger van de vrachtwagen in. „Er is geen tijd te verliezen. We rijden volgens een strak schema. Het brood moet op tijd bij de supermarkten zijn.”

Rond vijf uur stuurt Van Wijk de vrachtwagen de nog rustige A15 op, richting het oosten. Vandaag bezorgt de Hardinxvelder brood bij een vijftal Lidl-supermarkten in de regio Nijmegen.

Bach

Van Wijk, sinds twaalf jaar werkzaam bij bakkerij De Paauw, houdt van zijn vak. „Ik moet er niet aan denken om de hele dag binnen te werken. Ik heb veel plezier in het rijden. Je hebt toch een stuk vrijheid. Vaak luister ik op de radio naar praatprogramma’s of naar klassieke muziek op Radio 4. Geen dag zonder Bach, is mijn motto.”

De trucker vindt het mooi om afwisselende routes te rijden. „Onlangs moest ik nog brood brengen in Zuid-Limburg. Dan rijd je naar plaatsen als Sittard, Geleen en Vaals. Een mooie omgeving. Vanuit Hardinxveld is het 2,5 uur rijden naar Vaals. Dan zet ik weleens een preek of een mooie cd op.”

De vrachtwagenchauffeur, aangesloten bij de gereformeerde gemeente in Hardinxveld-Giessendam, rijdt om principiële redenen niet op zondag. Net als enkele andere collega’s. „Er is nooit officieel vastgelegd dat ik niet op zondag hoef te werken. Maar mijn baas accepteert mijn principe dat ik niet op zondag wil rijden. Hij heeft er nooit bij mij op aangedrongen om dat toch te doen. Dat heeft ook te maken met je eigen instelling. Ik probeer mijn werk altijd goed te doen en de kantjes er niet vanaf te lopen.”

Belangrijke zaak

Op kerkelijke feestdagen, zoals Hemel­vaart, tweede paasdag en tweede pinkster­dag, kruipt Van Wijk wel achter het stuur van de vrachtwagen. „Ik kan het niet maken om te vragen dan ook niet te hoeven rijden. Op dank- en biddagen kan ik doorgaans wel vrij krijgen. Ik ben blij om dan in de kerk te kunnen zitten.”

Voor Van Wijk is niet werken op 
zondag een belangrijke zaak. „Als 
ik zou worden gedwongen om op zondag te werken, zou ik mijn baan opzeggen.”

Af en toe moet de Hardinxvelder op zaterdagavond laat aan de slag. „Dan laad ik vrachtwagens die de zondag erna het land in gaan. Maar om kwart voor twaalf zaterdagavond stop ik. Dat weten mijn collega’s. Natuurlijk zorg ik er dan wel voor dat het grootste deel van het werk klaar is.”

Voedselbank

Rond zes uur parkeert Van Wijk zijn vrachtwagen in Nijmegen voor een laadperrron van de eerste Lidl-supermarkt op de route. Geroutineerd duwt de trucker de karretjes met kratten brood naar de supermarkt. Stapels met lege kratten, die op karretjes staan, manoeuvreert Van Wijk de oplegger van zijn truck in. „Dat zijn de kratten van de vorige dag. Ze moeten in stapels van 25 hoog staan.” Telkens neemt de chauffeur ook onverkocht brood van de vorige dag weer mee. „Dat gaat om best veel brood. Het wordt verwerkt 
tot veevoer. Soms haalt een voedselbank het brood op. Dat is nog goed te eten.”

Tussen de bedrijven door hapt de chauffeur een boterham weg. „Ik moet even mijn maag een beetje bijvullen.”

Droog

Op zijn tomtom tikt Van Wijk een volgende klant in, een andere Lidl-supermarkt in Nijmegen. „We hebben prachtig weer nu”, wijst hij naar buiten. „Het is lekker droog en helder. De afgelopen weken was het vaak nat en winderig. Dat rijdt niet fijn. Als er veel wind is, waait er nog weleens een stapel met kratten verpakte bolletjes van de laadklep van de vrachtwagen. Zo’n stapel weegt maar weinig.”

Van maandag tot en met zaterdag levert Van Wijk, vader van zes kinderen, broodproducten bij Lidl-supermarkten in met name het midden en zuid-oosten van Nederland. Standaard start de trucker zijn route in het holst van de nacht. De ritten duren zo’n vijf tot zes uur. „Om halfelf ’s ochtends zit ik in Hardinxveld-Giessendam weer bij mijn vrouw aan de koffie. ’s Middags slaap ik een paar uurtjes. Het werk is goed te doen, al is de tijdsdruk door het strakke bezorgschema wel hoog.” Om aan een volledige werkweek te komen, doet de Hardinxvelder ook nog wat ander (transport)werk voor De Paauw.

Soms kan Van Wijk een zaterdag vrij regelen. „Dan bezoeken we bijvoorbeeld familie in Zeeland. Ik ben ook kerk­organist en zit in een afdelingsbestuur van de Vereniging van Organisten der Gereformeerde Gemeenten (VOGG). Op zaterdag zijn er geregeld bijeenkomsten van de VOGG, waar ik dan bij probeer te zijn.”

Oranje

Op de heuvelachtige wegen rond Groesbeek kleurt de lucht lichtoranje. Een lichte nevel hangt boven de landerijen. Nederland ontwaakt. „Het is hier een mooie omgeving. Net hoorde ik de vogels al fluiten. Daar geniet ik van.” Even later wijst hij naar een weiland langs de weg. „Ik zag daar een hertje.”

Bij de Lidl in Groesbeek opent een werkneemster rond zeven uur de deuren van de voorraadhal. „Het is fris. Vannacht vroor het hier 4 graden”, zegt ze.

Geroutineerd rijdt Van Wijk de karretjes brood naar binnen. Ontstemd wijst hij op de stapels lege kratten van de vorige dag en zakken onverkocht brood. „De kratten zijn niet goed opgestapeld. Dat is vervelend. Het kost me vijf minuten extra. En dat terwijl ik al een paar minuten achterloop op schema. Sommige chauffeurs laten de stapels gewoon staan, als die niet goed zijn neergezet. Maar daar ben ik dan weer te goedig voor.”

Bakje troost

In de cabine van zijn truck haalt 
de vrachtwagenchauffeur een thermosfles tevoorschijn. Tijd voor een bakje troost. Speculaasje erbij. Dat 
gaat er wel in, op deze waterkoude dag.

Rond acht uur lost de trucker zijn laatste lading brood bij een Lidl in Cuijk. „De klus is weer geklaard.” Van Wijk zet weer koers naar Hardinxveld-Giessendam en parkeert zijn truck rond tien uur bij bakkerij De Paauw. Waar een bak hete koffie wacht.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer