Verdiepen IJssel bij Kampen afgerond
KAMPEN. De IJssel bij Kampen is over een lengte van 7 kilometer uitgebaggerd. Vrijdag werd in opdracht van Rijkswaterstaat het laatste zand uit de vaargeul geschept.
In ongeveer een jaar tijd is een lading van 150.000 vrachtwagens aan zand uit de geul verwijderd. Verdieping van de IJssel is onderdeel van het project Ruimte voor de Rivier, zegt projectleider Jacco Zwemer van Rijkswaterstaat. Samen met de aanleg van het Reevediep, een hoogwatergeul aan de zuidkant van Kampen, zorgt dit voor een verlaging bij hoogwater van 40 centimeter bij Zwolle, zo zegt Zwemer.
Effect
Aanvankelijk was het idee de IJssel over een lengte van 21 kilometer te verdiepen. Maar hoe verder verwijderd van het IJsselmeer, hoe kleiner het effect blijkt te zijn. Bovendien werd gevreesd dat bij Zwolle de waterstand zou wijzigen als de IJssel daar fors dieper werd.
„Onder het rangeerterrein bij station Zwolle zit vervuiling. De vrees was dat deze naar de IJssel zou gaan. Dan komt de vervuiling door een waterwingebied van Vitens, wat onverantwoord was.” Vandaar dat nu het Reevediep de helft van die verlaging voor zijn rekening neemt. Totale kosten van het project: 280 miljoen euro.
Kogge
Het baggeren had al eerder klaar kunnen zijn als in de rivier niet de IJsselkogge was gevonden. Het laatmiddeleeuwse wrak werd in 2012 ontdekt. Vorige maand werd de kogge onder grote belangstelling geborgen.
Een snijkopzuiger, met een boorkop die de rivierbodem doorwoelt en het zand afzuigt, voerde vrijdag op de vindplaats van de kogge de laatste werkzaamheden uit.
Onder de Stadsbrug wordt tot en met april graafwerk verricht. Dat moet voorzichtig gebeuren, omdat onder de brug eeuwenoude palen zijn aangetroffen. De palen zijn mogelijk nog van een brug die in 1448 bij Kampen werd gebouwd.
Volgens Zwemer moeten de palen worden verwijderd om ook onder de brug het laatste zand weg te halen.