Boulet op Franse conferentie: „Wel gematigde moslims, geen gematigde islam”
AIX-EN-PROVENCE. Zijn er gematigde moslims? „Ja, maar er bestaat geen gematigde islam. Er zijn veel zachtaardige en vriendelijke moslims. Niet dankzij de islam, maar omdat zij beter zijn dan hun godsdienst.” Deze mening gaf Chrétien Boulet zaterdag tijdens een forumbespreking op de Carrefour Théologique 2016.
Boulet –de naam is om veiligheidsredenen gewijzigd– sprak zaterdag tijdens de tweedaagse conferentie van de Faculté Jean Calvin in het Franse Aix-en-Provence over het thema ”Religieus geweld: overeenkomst en verschillen tussen christendom en islam”.
De Franse voorganger, die in Zwitserland onder moslims evangeliseert, stelde dat het niet moeilijk is om te bewijzen dat geweld onlosmakelijk is verbonden met islam of christendom. Er zijn genoeg soera’s en Bijbelpassages te vinden die geweld lijken te rechtvaardigen, stelde hij. Maar volgens Boulet moet voorop staan dat het geweld niet in een godsdienst, maar in de mens zit. De geschiedenis toont volgens hem overvloedig aan dat het gewelddadige in de aanhangers van iedere godsdienst zit.
Wet
Bij alle overeenkomsten tussen de Bijbel en de Koran wat geweld betreft, zijn er echter toch ingrijpende verschillen. Volgens Boulet komen die verschillen aan het licht bij de uiteenlopende visies op de wet van God. „In beide tradities speelt de wet een belangrijke rol, maar deze is in de islamitische traditie anders dan in de joods-christelijke. In de Bijbel is de wet van God gerelateerd aan Gods heiligheid, in de islam is de wet enkel uitdrukking van Allahs almacht. De sharia ziet de wet als rechtstreekse openbaring van Allah, die voor moslims, de slaven van Allah, als bevelen zijn die onvoorwaardelijk moeten worden opgevolgd.”
De harde straffen voor wetsovertreders zijn volgens Boulet een gevolg van de islamitische wetsbeschouwing. „Voor moslims is het afhakken van ledematen een rechtvaardige straf. Zij kunnen daarom de westerse kritiek daarop niet begrijpen”, zo betoogde Boulet. „Overigens moeten we erkennen dat wettische joden of christenen precies op gewelddadige moslims lijken, zoals blijkt uit het fanatisme van Saulus van Tarsen. Als mensen inzien dat de wet geestelijk is en dat alle geweld in Christus aan het kruis is opgeheven, dan zou het gewelddadige karakter van de mens ook afgelegd moeten worden.”
Geneesmiddel
Volgens Boulet ziet de islam het gebruik van geweld als een gewettigd middel. „Het gebruik van geweld staat in de islam niet ter discussie. Integendeel, het geweld wordt verheerlijkt”, aldus Boulet, die opriep moslims het Evangelie te verkondigen. „Het is nodig moslims een ander perspectief te geven, omdat alleen Jezus Christus het geneesmiddel is voor alle menselijke gewelddadigheid.”
Op de vraag of er voorbeelden zijn van moslims die afstand nemen van geweld, antwoordde Boulet: „Er zijn moslims die zich distantiëren van geweld. Maar dit zijn altijd op zichzelf staande figuren. Het gebeurt nooit dat hun standpunten door een groep imams of officiële vertegenwoordigers worden overgenomen.”
Ziektebeeld
De Franse psychiater dr. Jacques Arènes deed zaterdagmorgen een poging om geweld van jonge moslimfundamentalisten te verklaren vanuit een psychiatrisch ziektebeeld. Volgens hem is de radicalisering van sommige moslimjongeren een identiteitsprobleem. „Jongeren van de tweede of derde generatie immigranten zetten zich af tegen het relativisme van de westerse postmoderne maatschappij”, aldus Arènes.
Hij ziet radicalisering als een typisch adolescentieprobleem. Volgens de psychiater zijn er ook in evangelische kringen soortgelijke mechanismen werkzaam, zodat jongeren tot radicalisme neigen. „Vaak zijn dat ook pasbekeerden, de zogeheten bewakers van de waarheid, die zich afzetten tegen halfslachtigheid.”