Facebook, het nieuwe tv-kanaal
BARCELONA. Opnieuw krijgt de tv een concurrent. Na YouTube en Netflix trekt ook Facebook massaal kijkers naar zich toe. Topman Mark Zuckerberg vertelde maandag in Barcelona dat de facebookers elke dag meer dan 100 miljoen uur video’s bekijken. Facebook verwacht een verdere groei door brillen voor virtual reality.
Zuckerberg is vaste gast op het Mobile World Congress in Barcelona. Dit keer ging hij in op nieuwe mogelijkheden voor video’s in Facebook. Die zijn het afgelopen halfjaar sterk toegenomen. In september vorig jaar introduceerde Facebook de 360-graden video die een beeld geeft van wat er in alle richtingen rondom de camera gebeurt. Zuckerberg vertelde dat er elke dag een miljoen mensen naar zulke 360-graden video’s kijken.
Facebook heeft intussen YouTube ingehaald als het gaat om het totale aantal bekeken video’s. Van Nederlandse tieners is bekend dat ze amper een uur per dag meer naar tv kijken, terwijl ze steeds meer via andere kanalen video’s consumeren.
Met de aankondiging van deze week zet Facebook een nieuwe stap in de eerder gekozen richting: die van de virtuele werkelijkheid. Twee jaar geleden kocht Facebook het bedrijf Oculus dat speciale brillen maakt voor virtual reality. Als de gebruiker de bril op zet, registreren sensoren de bewegingen van zijn hoofd waardoor het beeld verschuift alsof je werkelijk in een andere richting kijkt. Met de bril op lijkt het of je midden in die 360-graden video staat.
Facebook heeft destijds 2 miljard dollar geïnvesteerd in de aankoop van Oculus. Intussen hebben honderden ingenieurs gewerkt aan de ontwikkeling ervan. Zuckerberg: „We hebben nieuwe teams bijeengebracht om een volgende generatie sociale apps te maken voor de virtuele werkelijkheid. Er zullen dit jaar honderden ongelooflijke nieuwe titels verschijnen in de Oculus-winkel, waaronder Minecraft. We zijn van plan de beste beleving voor de virtuele werkelijkheid maken die er bestaat.”
Intussen waren op de bijbehorende beurs in Barcelona allerlei varianten van de VR-bril te zien. Facebook heeft de Oculus uitgeleend aan Samsung, die er een eigen variant van ontwikkelde. Bezoekers staan in een lange rij bij de stand van Samsung om ‘m te mogen proberen. Tientallen mensen schudden heen en weer op een beweegbaar platform en de bril geeft hen de indruk dat ze in een achtbaan zitten.
Het beeld van de Samsung Gear VR komt van de smartphone die in de bril wordt geklemd. Het 3D-effect ontstaat door een iets verschillend beeld van de linker- en rechterhelft van het smartphonescherm. Daardoor is de bril relatief goedkoop of wordt ie gewoon meegeleverd bij een nieuwe smartphone, zoals bij de Idol van Alcatel. Andere fabrikanten zoals LG, Sony en HTC tonen een bril met eigen schermen, meer bewegingssensoren en een hogere beeldkwaliteit.
Dat deze VR-brillen nu overal op de beurs in Barcelona opduiken, doet vermoeden dat dit de volgende stap is in de draagbare elektronica: na de smartphone, de smartwatch en de elektronische polsbandjes. Onderzoeksbureau Tractica verwacht dat er in 2020 200 miljoen van zulke VR-brillen verkocht zullen zijn. Ze zijn vooral in trek voor games, maar zullen ook gebruikt gaan worden in musea en de ontwerpindustrie. Zo maakte autofabrikant Audi bekend dat het de HTC Vive gaat gebruiken om klanten een realistische indruk te geven van de auto die ze willen kopen.