„A28 nog gevaarlijker met 130 km/h”
NUNSPEET. De maximumsnelheid op de A28 tussen Amersfoort en Zwolle is sinds kort 130 kilometer per uur. De Nunspeetse wethouder Van den Berg (ChristenUnie) rijdt er echter niet harder dan 120 kilometer per uur. „Dat is minder gevaarlijk, beter voor het milieu en geeft minder geluidsoverlast.”
Een beetje sikkeneurig wordt Van den Berg er wel van. Ondanks bijna 200 bezwaarschriften van lokale overheden, bedrijven en inwoners is de verhoging van de maximumsnelheid op de A28 er toch gekomen. „Laat ik het netjes zeggen: de minister heeft de bezwaren nogal gemakkelijk naast zich neergelegd.
Als het om infrastructuur gaat, lijkt het wel alsof het allemaal om de Randstad draait. Alles achter Amersfoort heeft minder prioriteit.”
Van den Berg is portefeuillehouder mobiliteit binnen de Regio Noord-Veluwe (RNV), een samenwerkingsverband van zes gemeenten langs de A28: Oldebroek, Elburg, Nunspeet, Harderwijk, Ermelo en Putten. De RNV meldde eind vorige week dat hij een lobbytraject is gestart om de snelweg veiliger te maken.
Van den Berg: „We zien dat het aantal ernstige ongevallen op de A28 de laatste jaren toeneemt. Het is er drukker. En hoe meer verkeer op de weg, hoe groter de kans op ongelukken.”
De zes gemeenten zouden graag spitsstroken zien op de A28. „In de spits drie banen tussen Nijkerk en Amersfoort. Net zoals bij Zwolle. Dat zou een hoop files schelen.”
Nog belangrijker voor de veiligheid is een filedetectiesysteem. Dat ontbreekt nu tussen Nijkerk en ’t Harde. „Daardoor zien automobilisten pas op het laatste moment dat er een file staat en neemt de kans op aanrijdingen toe. Een hogere snelheid maakt het allemaal nog erger.”
Die 130 kilometer per uur zorgt ook voor geluidsoverlast. „Bij Harderwijk gaat de A28 als het ware dwars door de stad. De laatste tijd komen er meer klachten van Harderwijkers over herrie, ook omdat er vooral ’s avonds en ’s nachts harder wordt gereden.”
Meer geluidsschermen zijn geen optie, vindt de wethouder. „Dan zien automobilisten niets meer van de omgeving.” En die is nu juist zo mooi langs de A28: aan de ene kant het Veluwemeer, aan de andere kant de bossen.
Die natuur wil Van den Berg graag behoeden voor fijnstof: een derde reden waarom de zes gemeenten tegen een hogere snelheid op de A28 zijn. „Op het ministerie zeggen ze dat het voor de uitstoot van fijnstof niet uitmaakt of je 120 of 130 kilometer per uur rijdt. Maar als ik over de snelweg rijd, zie ik duidelijk dat mijn auto met 130 kilometer per uur beduidend meer brandstof verbruikt dan met 120 kilometer per uur. Dat is voor mij de belangrijkste reden om die lagere snelheid aan te houden: ik wil zo min mogelijk uitlaatgassen uitstoten.”
De Nunspeetse wethouder verwacht niet dat minister Schultz de maximumsnelheid weer omlaag zal bijstellen naar 120. Wel hoopt hij dat zij aanvullende maatregelen gaat nemen om de weg veiliger en minder druk te maken. „We vragen bijvoorbeeld al jarenlang om van station Harderwijk een stopplaats voor de intercity te maken. Dat zou veel mensen vanuit de auto naar de trein lokken. Maar tot nu toe is die lobby tevergeefs.”