Dure dollar zit PepsiCo behoorlijk dwars
PURCHASE (ANP). Het Amerikaanse PepsiCo, producent van frisdrank, chips en ontbijtgranen, heeft in het afgelopen kwartaal flink last gehad van de duurdere dollar. Die zorgde voor een daling van de omzet, terwijl wel meer producten werden verkocht.
De totale omzet kromp afgelopen kwartaal met 7 procent in vergelijking met een jaar eerder, tot 18,6 miljard dollar (16,4 miljard euro). Als wisselkoerseffecten en overnames buiten beschouwing worden gelaten, steeg de omzet op autonome basis met 4 procent. De nettowinst klom met 31 procent tot 1,7 miljard dollar, geholpen door onder meer betere operationele prestaties en lagere kosten.
Bestuursvoorzitter Indra Nooyi verklaarde dat ondanks de lastige economische omstandigheden het bedrijf in 2015 aan alle financiële doelstellingen heeft voldaan. Om verder te groeien, gingen de uitgaven voor advertenties en marketing stevig omhoog. Het dividend wordt opnieuw verhoogd. Dit jaar wordt verdere autonome omzetgroei voorzien.