Binnenland

Dijkaanpak bij Krimpen complexe klus

Dick den Braber

Dick den Braber
2 February 2016 11:05Gewijzigd op 16 November 2020 01:08
Dijkweg. beeld Dick den Braber
Dijkweg. beeld Dick den Braber

KRIMPEN A/D IJSSEL. De IJsseldijk staat een ingrijpende operatie te wachten: hij moet ter hoogte van Krimpen aan den IJssel tot net voorbij Gouderak, ruim 12 kilometer verder, op de schop. „Een heel complexe opgave”, stelt verantwoordelijk hoogheemraad Toon van der Klugt. Dinsdagavond heeft de eerste informatiebijeenkomst plaats, in Krimpen.

Dat de dijk langs de Hollandsche IJssel niet alleen dient om de Krimpenerwaard droog te houden, valt direct op voor wie eroverheen rijdt.

Massa’s fietsers, personenwagens en zwaar vrachtverkeer maken veelvuldig gebruik van deze doorgangsroute. Op het drukbebouwde dijktraject in Krimpen zoekt het verkeer zich een weg van en naar Ouderkerk aan den IJssel, of naar de vele woningen en (transport)bedrijven langs dit deel van de IJssel. Nog belangrijker is het traject tussen Ouderkerk en Gouderak. Voor verkeer van en naar het laatstgenoemde dorp vormt de IJsseldijk niet slechts de kortste, maar simpelweg de énige route.

Toch moet de dijk op de schop, stelt het hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard (HHSK). Hoogheemraad Van der Klugt: „De binnenkant van de dijk biedt onvoldoende stabiliteit. Bij hoogwater dreigt het risico dat het binnendeel wegschuift, en de dijk het water niet meer kan tegenhouden.” Een toetsing in 2011 bracht dit probleem boven water.

Ook aan de overzijde van de rivier moet er wat gebeuren, meldt Van der Klugt. „In Capelle aan den IJssel en Moordrecht hebben we twee trajecten in kaart. Maar aan déze kant speelt het probleem bij bijna heel de dijk tussen Krimpen en Gouda.”

Enige route

Toch maakt niet zozeer de lengte een grondige verstevigingsoperatie lastig. Van der Klugt: „We hebben het hier over een heel steile én smalle dijk, met veel bebouwing van zowel woningen als bedrijven. Daarnaast rijden er dagelijks zo’n 6000 voertuigen overheen, zonder dat ze een alternatieve route kunnen kiezen. Al die factoren maken dit project extra complex. Los nog van de slappe ondergrond, waarmee we bij de dijkversterking langs de Lek ook al te maken hadden.”

Vandaar dat het waterschap de betrokken bewoners en bedrijven, ruim voordat de eerste spade de grond in gaat, bij de plannen betrekt. Van der Klugt: „Normaal doen we dat ook ruim van tevoren maar nu hebben we er zo’n jaar extra ervoor uitgetrokken.”

In vier bijeenkomsten –deze en komende week achtereenvolgens in Krimpen, Gouderak, de buurtschap Lageweg en Ouderkerk– wil het HHSK eerst alle knelpunten in kaart brengen. „Omwonenden weten vaak veel meer van de plaatselijke situatie dan wij”, verklaart Van der Klugt. „Daar hebben we grote belangstelling voor. Denk aan de aanwezigheid van waterwellen, ondergrondse resten van funderingen of eerdere werkzaamheden rond het dijklichaam. Het gaat namelijk om een heel oude dijk, die er al sinds 1400 ligt.”

Alternatieven

Verder zal de hamvraag zijn hoe de operatie met zo min mogelijk verkeershinder kan plaatsvinden. Bij het formuleren van een antwoord hierop wil het waterschap vooral de aanliggende (al dan niet agrarische) bedrijven betrekken. Van der Klugt: „We willen heel breed gaan kijken naar eventuele alternatieven wat de bereikbaarheid betreft. Doordat de dijk zo smal is, kan een gedeeltelijke afsluiting van de dijkhelften namelijk onder meer problemen voor de verkeersveiligheid opleveren. Zeker wat het zware verkeer betreft.” Over concrete opties, zoals een tijdelijke weg door de polders richting Gouderak, wil hij zich nog niet uitspreken. „Wij gaan eerst in gesprek, en brengen alles in kaart.”

Over vier jaar wil het HHSK een voorkeursplan klaar hebben om verder uit te werken; twee jaar later moet de dijkversterking van start gaan, onder de noemer ”Krachtige IJsseldijken Krimpenerwaard” (KIJK). Hiermee is ruwweg 220 miljoen euro gemoeid.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer