Commentaar: Asociaal rijgedrag kan veel strenger worden aangepakt
Wees een heer in het verkeer. Met die slogan probeerde Veilig Verkeer Nederland jaren geleden vooral automobilisten te bewegen tot fatsoenlijk rijdgedrag. Nu, dertig, veertig jaar later, valt te constateren dat de oproep weinig effect lijkt te hebben gehad.
Het Nederlands kent inmiddels het woord ”verkeershufter”. Wat daarmee wordt bedoeld zouden beleidsmakers een kwarteeuw geleden zich niet kunnen voorstellen. Het gedrag van sommige weggebruikers tart het voorstellingsvermogen van elk weldenkend mens.
Enkele voorbeelden van de afgelopen twee dagen. Zaterdagnacht haalde de politie twee mannen van de weg die met een snelheid van meer dan 100 kilometer per uur door de bebouwde kom van ’s-Heerenbroek in Overijssel reden. De ene twintiger haalde een snelheid van 109 kilometer, de andere van 113. Helemaal terecht dat de beide automobilisten hun rijbewijs moesten inleveren. En het mag heel lang duren voordat ze het weer terugkrijgen.
Zaterdag deelde de politie ook 44 bekeuringen uit aan weggebruikers op de A12 die hun geduld verloren omdat de snelweg vanwege een kettingbotsing was afgesloten. Mensen gebruikten niet alleen de vluchtstrook om aan de kop van de file te komen, maar keerden ook om en reden via de vluchtstrook tegen het verkeer in. Hulpverleners konden daardoor niet bij de plaats van het ongeval komen, waardoor de slachtoffers lang moesten wachten op hulp en de afsluiting veel langer duurde dan nodig. Het kwam zelfs tot opstootjes.
Natuurlijk is het heel vervelend als je als weggebruiker lang in een file moet wachten. Verkeersopstoppingen kunnen de agenda helemaal in de war schoppen. En zeker als je belangrijke verplichtingen hebt, of wanneer je bijvoorbeeld onderweg bent naar een ernstig zieke kan dat veel stress geven. Dat moet niet worden onderschat. Maar dat rechtvaardigt nog niet dat men zich in het verkeer asociaal gedraagt. Er zijn nu eenmaal onvoorziene omstandigheden waardoor het verkeer gehinderd of zelfs stilgelegd wordt.
Politie en overheid maken zich al jaren zorgen over het onverantwoord gedrag van sommige weggebruikers. Wanneer mensen betrapt worden, krijgen zij forse boetes voor hun asociaal gedrag. Terecht. Wie over de schreef gaat, moet maar voelen.
Toch zou er ook meer aan de voorkant gedaan kunnen worden. Dan gaat het niet alleen om voorlichting maar ook om daadwerkelijke preventie.
Ouderen vanaf 75 jaar moeten bij verlenging van hun rijbewijs een keuring ondergaan. Daarbij wordt bepaald of ze nog wel gezond genoeg zijn om een auto te besturen. Waarom worden mensen die zich asociaal gedragen niet aan een streng psychologisch onderzoek onderworpen voordat zij hun rijbewijs terugkrijgen? Dat kost tijd en geld, al kan dat laatste worden verhaald op de betreffende weggebruiker. Als duidelijk wordt dat je niet zomaar je rijbewijs terugkrijgt, zal dat mogelijk een rem zijn. Duidelijk moet worden dat asociaal rijgedrag absoluut niet wordt getolereerd.