Recensie: Lutherse missen door Suzuki
Zo ongeveer met de regelmaat van de seizoenen komt het Zweedse label BIS met een Bach-cd uit het Verre Oosten. Masaaki Suzuki en zijn Bach Collegium Japan hebben inmiddels nagenoeg alle overgeleverde kerkmuziek en orkestwerken van Bach op cd gezet. Maar de Bachkoek was nog niet op. Onlangs verscheen de tweede en laatste cd met de zogenaamde lutherse missen.
Voor deze toonzettingen van het Kyrie en Gloria uit de Latijnse mis plunderde Bach naar hartenlust uit eigen werk. Bachliefhebbers zullen tal van gerecyclede cantatedelen herkennen. Toch weet Bach met de reeds bestaande noten steeds weer op geniale wijze nieuwe werelden op te roepen. De soms wat ongelukkige tekstplaatsingen moeten we maar voor lief nemen.
De aangename, natuurlijke tempi, de smekende, maar later ook juichende hoorns in BWV 233 en de liefelijke traverso’s in BWV 234: van dit alles en nog meer maken Masaaki Suzuki en het grandioze Bach Collegium Japan een constante bron van genoegen.
Er zijn topbijdragen te beluisteren van de sopraan Hana Blažíková in het ”Qui tollis peccata mundi” uit BWV 234, met een huiveringwekkend intense begeleiding door twee traverso’s en unisono violen; van countertenor Robin Blaze, die in twee aria’s waarin de lof aan God klinkt moet concurreren met vreugdevolle strijkers en bas Peter Kooij. De monumentale basaria van de laatste uit BWV 233 behoort tot de mooiste die Bach heeft geschreven.
De cd wordt afgesloten met een mis van de Italiaanse componist Marco Giuseppe Peranda (ca. 1625-1675), die door Bach in Leipzig zou zijn uitgevoerd.
Bach – Lutheran Masses II, BWV 233 & 234 – Bach Collegium Japan – Suzuki; BIS Records (BIS 2121); € 20,99; www.bis.se
Uit: Lutheran Mass in A major, BWV 234
Uit: Lutheran Mass in F major, BWV 233
Uit: Missa in A minor (Marco Giuseppe Peranda)