Economie

Vergoedingen ABN ‘doorbraak’ in swapaffaire

AMSTERDAM (ANP). ABN AMRO is begonnen met het compenseren van gedupeerde ondernemers met renteswaps. Volgens de bank gaat het om een stapje in een proces dat al maanden aan de gang is. Maar de stichting Renteswapschadeclaim spreekt van een „grote doorbraak”.

25 January 2016 09:31Gewijzigd op 16 November 2020 00:55

Het is voor het eerst dat een van de banken met een mededeling komt „dat het beleid is” om de renteopslagen op deze ingewikkelde financiële producten terug te betalen, aldus stichtingvoorzitter Pieter Lijesen.

ABN AMRO kwam met de opslagen, terwijl aan de betreffende klanten eerder niet helder was gecommuniceerd dat kosten op die manier konden toenemen. Dat de bank nu opeens over de brug komt, heeft volgens Lijesen te maken met een uitspraak van het gerechtshof van november vorig jaar.

Bank en claimstichting verschillen nog wel van mening over het aantal klanten dat recht heeft op compensatie. ABN AMRO benadrukt dat het slechts om een klein deel van de 6000 opnieuw beoordeelde dossiers gaat waarvoor nu wordt vergoed. Maar precieze aantallen wil de bank niet noemen.

Lijesen stelt dat zeker een derde van de mkb-klanten van ABN AMRO onaangekondigd een renteopslag heeft gekregen, wat de bank bestrijdt. Daarbij zouden de problemen volgens hem ook spelen voor duizenden particuliere beleggers en verschillende zorginstellingen en universiteiten.

„Door nu te stellen dat sommige ondernemers mogelijk wel op de hoogte waren van mogelijke opslagverhogingen probeert ABN AMRO het probleem te ‘downsizen’ tot enkele tientallen miljoenen, terwijl in werkelijkheid het bedrag veel hoger ligt”, vindt de belangenbehartiger. De bank heeft vorig jaar in totaal ruim een half miljard euro opzijgelegd voor meerdere zaken, waaronder de swapaffaire. Maar Lijesen denkt dat dit niet genoeg zal zijn.

Renteswaps zijn beleggingsproducten die bij het afsluiten van een lening vaak gebruikt worden om de risico’s van een stijging van de rente af te dekken. Banken hebben bij de verkoop ervan echter vaak een te rooskleurig beeld geschetst van de risico’s, waardoor sommige bedrijven in de problemen zijn gekomen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer