Opinie

EU stimuleert onbewust demonisering Israël

Met haar etiketteringsbesluit van Israëlische producten stimuleert de Europese Unie onbewust de demonisering van de Joodse staat, betogen drs. B. Belder en drs. D. J. Diepenbroek.

Drs. B. Belder en drs. D. J. Diepenbroek
8 January 2016 16:49Gewijzigd op 16 November 2020 00:33
beeld BDS
beeld BDS

Sociale netwerken zijn buitengewoon populaire communicatiekanalen. Voor anti-Israëlgroepen vormen zij ideale propaganda-instrumenten. Met hun hetze­campagne streven deze clubs naar de ondermijning van Israëls inter­nationale positie.

Ook de zogenaamde BDS-beweging (boycot, desinvestering en sancties), die vandaag de dag zeer actief is in Jordanië en in de Palestijnse gebieden, maakt intensief gebruik van sociale media. In Jordanië keert de BDS-beweging zich in onlinecampagnes onder andere tegen economische overeenkomsten met het buurland Israël. Van een economische normalisatie tussen beide landen mag immers geen sprake zijn.

Er loopt bijvoorbeeld al ruim een jaar een campagne tegen het Jordaanse plan om gas te importeren uit Israël. Dat gebeurt met tweets als „Het gas van de vijand is bezetting.” Volgens de Jordaanse BDS-beweging zal bij een toekomstige gasovereenkomst het geld van Jordaanse burgers in de zakken van de „zionistische entiteit” terechtkomen. Daarmee continueren de Jordaniërs indirect de Israëlische „bezetting.”

Een andere recente BDS-campagne in Jordanië keert zich tegen de import van Israëlische agrarische producten. Daarbij worden giftige slogans gebruikt als ”Pas op! Israëlische producten doden…” Bij de slogan hoort een weerzin­wekkende foto: een kind drinkt een Israëlisch product, waardoor zijn achterhoofd explodeert.

De Jordaanse BDS-beweging schuwt blijkbaar geen middel om normale betrekkingen van Jordanië met de Joodse staat te doorkruisen. Zij kan zich dan ook stellig vinden in de oproep van een Saudische surfer aan medemoslims om linkse activisten in Europa te ondersteunen in hun boycot van Coca-Cola. De populaire frisdrank zou „een zionistisch product” zijn. De bijbehorende leus: ”Coke drinken is als het drinken van bloed van Palestijnen”.

De Palestijnse studenten­campagne voor een academische boycot van Israël lanceerde in oktober 2015 een online-initiatief dat jonge mensen wereldwijd oproept tot steun aan het Palestijnse volksprotest (ook bekend onder de naam ”intifada van de messen”) tegen de „Israëlische apartheid” en de „Israëlische agressie jegens de Palestijnen.”

Met lede ogen ziet een andere Palestijnse BDS-organisatie, het Nationaal Comité voor een Boycot van Israël, aan hoe de veiligheidssamenwerking groeit tussen Israël en de golfstaten contra het Iraanse gevaar. Voor het nationaal comité is elke normalisering van de contacten met Israël onaccep­tabel. Veiligheidscoöperatie is zelfs nog erger. Kortom, het nationaal comité is een antiveiligheids­campagne gestart!

Labeling

Het geeft te denken dat te midden van deze Arabische boycotkoorts de Europese Unie op 11 november 2015 overging tot de etikettering (labeling) van Israëlische producten uit Judea, Samaria en de Golan. Van Brusselse zijde werd ondertussen keer op keer benadrukt dat deze „technische maatregel” volstrekt niet onder de noemer van een boycot valt.

In elk geval krijgt de Israëlische premier Netan­yahu volledig gelijk met zijn indringende waarschuwing aan het adres van Europa: labeling moedigt diegenen aan die geen belang hebben bij een Israëlisch-Palestijnse vrede, maar Israël van de kaart willen vegen.

De feiten ondersteunen zijn woorden. Na de afkondiging van het Europese etiketteringsbesluit vlamden de boycotoproepen tegen Israël in de sociale media op. Het is veelzeggend dat de Palestijnse terreurbeweging Hamas Brussel prees en de EU opriep om alle Israëlische producten te verbieden.

De Jordaanse cartoonist Emad Hajjaj toonde zich evenzeer laaiend enthousiast over de Europese labelingsactie. Hij tekende een Israëlische wijnkist met teksten als „Gestolen door Israël”, en: „Dit label moet worden geïmporteerd door Arabische landen.”

Dwaalweg

Tot welke anti-Israëlische excessen het komt, leert de samenzweringstheorie die in de Arabische sociale media de ronde doet na de recente terroristische aanvallen in Parijs. Deze terreurdaden zouden zijn beraamd door de Israëlische geheime dienst Mossad, in reactie op de beslissing van de EU om goederen uit de nederzettingen te boycotten.

Experts waarschuwen de Israëlische overheid om de publieke invloed van de onlinehetze van de BDS-beweging en identieke organisaties vooral niet te onderschatten. Deze vraagt om een doordacht publiek tegenoffensief.

De EU dient verder recht te zetten wat volstrekt scheef is gelopen bij haar ondoordachte en schadelijke etiketteringsbesluit. Wanneer de EU hiervoor publieke aanmoediging ontvangt van Hamas zouden Brussel toch de schellen van de ogen moeten vallen?

Vanuit onze parlementaire verantwoordelijkheid hebben wij ons in 2015 actief gekeerd tegen het Europese labelingsbesluit. Dit jaar zal het voor ons opnieuw een politiek speerpunt zijn. We zullen onder meer het Nederlandse EU-voorzitterschap aansporen om Brussel te doen terugkeren van deze dwaalweg.

De auteurs zijn respectievelijk lid van het Europees Parlement en beleidsmede­werker bij ChristenUnie-SGP.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer