NS in zee met Italiaanse voedingsreus Autogrill
APELDOORN. Autogrill, een Italiaans bedrijf van wegrestaurants, gaat twintig restaurants van de Nederlandse Spoorwegen exploiteren. Het doel is dat de kwaliteit van het stationseten stijgt.
In Italië staat Autogrill synoniem voor wegrestaurant. De verkooppunten liggen met name aan de autosnelweg, zoals de naam al suggereert, en bestaan uit een kleine supermarkt van luxe etenswaren, een bar om staand koffie te nuttigen en een „verfijnd” fastfoodrestaurant.
In Nederlands beheert Autogrill al bijna twintig jaar de AC Restaurants, die eveneens vooral aan de autosnelweg liggen. Ook verzorgt Autogrill de exploitatie van sommige locaties van Burger King en Domino’s Pizza. De derde restaurantketen in Nederland is Flavours, waarop een sterk Italiaans stempel is gedrukt, met onder andere Italiaanse bollen en ”vitello tonnato” (kalfsrollade met tonijnmayonaise) op het menu.
Kerntaak
Bij dit pakket komen nu de kleine restaurantketen La Place, met vestigingen op drie stations, en alle restaurants van Burger King op de treinstations. De in totaal twintig verkooppunten komen uit het pakket van de Nederlandse Spoorwegen (NS). Autogrill gaat, via het dochterbedrijf HMS Host, gedurende tien jaar de exploitatie van deze zaken op zich nemen. Hiermee trekken de NS zich terug uit de restauratie, het onderdeel dat niet meer wordt beschouwd als de kerntaak. De NS houden wel een vinger aan de pols wat betreft het aanbod in de restaurants. De bedoeling is dat de kwaliteit omhooggaat en er meer aandacht komt voor gezond eten.
Autogrill had met dat doel vorig jaar al een akkoord met de NS getekend, waarbij de Italianen een aantal nieuwe formules zouden lanceren, waaronder Bistrot Centrale. Vorige maand werd de eerste Bistrot Centrale op het Centraal Station van Utrecht geopend. In het restaurant worden ter plekke pizza’s, pasta’s en broden gemaakt van lokale producten. De restaurantformule is ontwikkeld in samenwerking met de universiteit voor Gastronomie, een onderwijsinstelling in het Italiaanse Bra. De universiteit is sterk verbonden met de beweging van slowfood, waarbij het draait om de kwaliteit van en de aandacht voor het eten. Autogrill heeft daarmee nu ketens voor fastfood én slowfood in zijn portefeuille.
Schiphol
Het Italiaanse Autogrill is een van de grootste bedrijven ter wereld gespecialiseerd in wegrestaurants en catering rond vervoersknooppunten, zoals stations en vliegvelden. De onderneming controleerde via het dochterbedrijf World Duty Free naar eigen zeggen 80 procent van de foodwinkels op Schiphol. Het bedrijf werd eerder dit jaar echter verkocht aan het Zwitserse winkelbedrijf Dufry.
Autogrill is, samen met onder meer Austostrade (dat de belangrijkste autosnelwegen in Italië beheert) en ADR (eigenaar van de twee internationale vliegvelden van Rome), onderdeel van de holding Edizione. Deze holding wordt gecontroleerd door de familie Benetton, beter bekend van het gelijknamige kledingconcern.