Kerk & religie

Kritiek op „schurende” kerstcommercial Protestantse Kerk

UTRECHT. Voor de derde keer zendt de Protestantse Kerk een kerstcommercial uit. De video van dertig seconden stuit dit jaar op weerstand.

Jan-Kees Karels
16 December 2015 11:33Gewijzigd op 16 November 2020 00:06
beeld uit video PKN
beeld uit video PKN

In de kerstcommercial zijn gewone mensen van nu te zien in hectische situaties: ze ruziën bij het vervoer van een te grote kerstboom, doen gestrest boodschappen en zitten met een mislukt kerstdiner. Steeds duikt in die situaties een figuur op die Jezus blijkt te zijn. Zodra de hoofdpersonen hem zien, komen ze tot rust en krijgen ze een glimlach op hun gezicht. De slotscene verbeeldt een kerstnachtdienst, waarin een jonge vent de Jezus­figuur begroet met een „boks”, waarbij twee personen de vuisten tegen elkaar stoten. De Jezus­figuur zit samen met anderen in de kerk. Dan kijkt hij in lens en verschijnt de tekst: „Kerst in de kerk. Ook plek voor jou!”

Marloes Nouwens-Keller, perswoordvoerder van de PKN: „We herdenken met Kerst de geboorte van Jezus, maar Hij is altijd al aanwezig. Alsof je Hem in het dagelijks leven kunt tegenkomen. Dat is de boodschap die de makers voor ogen hebben gehad.”

Hoe is de commercial tot stand gekomen?

„De commercials van 2013 en 2014 werden bedacht en uitgevoerd door een reclamebureau. Dit jaar is het anders aangepakt. Aan de gemeenteadviseurs van de Protestantse Kerk hebben we de vraag gesteld: kennen jullie gemeenten die qua creativiteit op het terrein van drama en theater het niveau van de echte amateurs ontstegen zijn? Er ontstond een lijst van ongeveer twintig gemeenten, waaruit onze afdeling communicatie er vijf heeft geselecteerd. Zij kregen de opdracht om een script te maken. Uit deze vijf scripts heeft een deskundige jury van televisie- en reclame­makers unaniem die van de gemeente in Colmschate (Overijssel) gekozen.”

Jezus als vakkenvuller in de supermarkt – bent u zich ervan bewust dat dit voor veel kerkleden te ver gaat?

„Daar zijn we ons zeker van bewust. De jury heeft hier ook heel lang over gesproken. Toch heeft ze gezegd: dit is het beeld dat mensen vanbuiten de kerk raakt. En ik denk dat we daarin zijn geslaagd.”

In een commercial van je eigen 
kerk moeten leden zichzelf toch 
ook herkennen?

„Die geluiden hoor en zie ik ook op de sociale media. Het is bijna onmogelijk om een commercial te maken waar iedereen zich bij thuis voelt. We maken de kerstcommercial ook niet voor onze eigen kerkmensen. Hij is juist bedoeld voor mensen die niet of niet meer in de kerk komen.”

Ds. H. Vreekamp twittert: Lieve Protestantse Kerk in Nederland. Met alle respect. Waarom stuit deze on-Joodse Jezus mij toch zo tegen de borst?

„Ik snap het, maar tegelijk denk ik wel: Dat is een binnenkerkelijke opmerking. Wij hebben geprobeerd aan te haken bij het buitenkerkelijke beeld dat mensen van Jezus hebben. En dat is het beeld van een man met lang haar en een baard. Lees het stuk ”Schurend, maar waardig” op onze website, geschreven door twee studenten van de Protestantse Theologische Universiteit. Zij onderzochten het missiologisch karakter van de commercial. Ze leggen uit dat vanuit het perspectief van de profetische dialoog er op een eigentijdse manier wel een boodschap wordt verkondigd.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer