Interesse voor Passion ook in Nederland groot
Christelijke organisaties gaan massaal evangeliseren met de film ”The Passion of the Christ” (Het lijden van de Christus).
Her en der in het land worden bioscoopzalen afgehuurd, websites en boekjes gemaakt en gespreksgroepen voorbereid voor mensen die de film zullen hebben gezien. Dit meldde O. Ramaker van evangelisatiestichting Agapè vrijdag.
Agapè coördineert de evangelisatie-initiatieven op nationaal niveau. Ongeveer twintig kerkelijke en interkerkelijke organisaties hebben zich bij het platform aangesloten. Ramaker verwacht veel van de film, die 1 april in de Nederlandse bioscopen in première gaat. „Kijk maar naar Amerika. Daar zijn duizenden gespreksgroepen ontstaan, terwijl The Passion nog geen maand te zien is.”
Het belangrijkste instrument wordt de website thelife.nl, met informatie over de film, over de Jezus van de Bijbel en handvatten om de film juist te interpreteren. Ook geeft Agapè een extra editie uit van het kwartaalmagazine Groei, dat volledig in het teken staat van Jezus. „De belangstelling voor Jezus groeit enorm”, zegt Ramaker. „Ook de vraag naar onze jarenoude film over Jezus is enorm toegenomen.” Onder meer Willow Creek Nederland en de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt geven boekwerkjes uit naar aanleiding van de film.
In diverse Nederlandse gemeenten huren christelijke organisaties en instellingen bioscoopzalen af in de hoop dat christenen niet-gelovigen meenemen naar de film. In Harderwijk wordt de filmzaal van het Dolfinarium (600 plaatsen) afgehuurd, omdat in de Gelderse plaats geen grotere filmzalen zijn. Volgens Paul Geeve, die de acties in Zwolle coördineert, willen de christenen niet massaal ’zieltjes winnen’. „Het gaat erom dat we aangeven: Dit is Jezus Christus. Zijn sterven aan het kruis is het centrale punt van de Bijbel.”
The Passion of the Christ gaat over de laatste uren van Jezus’ lijden. De film van Mel Gibson laat tot in de bloedigste details het lijden zien.