Twitter in 2015: banen en terreur
AMSTERDAM (ANP). Nederlanders gebruiken Twitter vooral om te zoeken naar banen of naar mogelijke werknemers. De belangrijkste hashtag van dit jaar is #vacature. In 2014 hadden Nederlandse twitteraars het daar ook het meest over.
Daarnaast spraken we veel over #voetbal, #zzp en het #pgbalarm, de gedeelde problemen met het persoonsgebonden budget. Verder delen we nieuws met elkaar: in de top van de Twitter-ranglijst staan ook #JeSuisCharlie, een reactie op de aanslag op #CharlieHebdo, en #ISIS.
Ook in de rest van de wereld twitteren mensen vooral over #jobs, gevolgd door het nieuws, zoals #quran, #ISIS en #PrayForParis. Een ander belangrijk onderwerp afgelopen jaar was #BlackLivesMatter, de onrust in de Verenigde Staten na de dood van enkele donkere mensen door hardhandig politie-ingrijpen.
Twitteraars in België praten vooral over de televisieprogramma’s die ze kijken. De belangrijkste onderwerpen waren de Kids Choice Awards, MTV Hottest en K3 zoekt K3. Verder twitterden de zuiderburen over terrorisme, Europa en het succes van het Belgische voetbalelftal.
Twitter heeft wereldwijd ongeveer 320 miljoen actieve gebruikers. Elke dag worden er een half miljard tweets geplaatst. Hoeveel gebruikers en hoeveel tweets uit Nederland komen, wil het bedrijf niet zeggen.