Binnenland

Problemen bij ProRail stapelen zich op

UTRECHT (ANP). De misstanden bij de spoorverdubbeling tussen Vleuten en het Amsterdam-Rijnkanaal is niet het eerste incident bij ProRail. De spoorbeheerder en de relatie met toenmalig staatssecretaris Wilma Mansveld kwamen het afgelopen jaar al verscheidene keren in het nieuws. Een overzicht van de laatste drie maanden.

1 December 2015 13:46Gewijzigd op 15 November 2020 23:44

9 september: In een interview in Het Financieele Dagblad zegt president-directeur Pier Eringa dat ProRail structureel te optimistisch is in de planning van grote projecten. Eringa, die in april aan zijn functie begon, geeft verder aan nieuwe kostenoverschrijdingen bij grote lopende bouwprojecten te voorzien, bovenop de strop van 29,5 miljoen euro bij de spoorvernieuwing in Utrecht. Eringa zegt ook dat het ministerie soms wil dat slecht nieuws wordt uitgesteld. Toenmalig staatssecretaris Wilma Mansveld ontkent dat.

10 september: Mansveld wordt tijdens een debat in de Tweede Kamer in verlegenheid gebracht. Ze zegt dat Eringa zijn woorden heeft teruggenomen, maar de president-directeur van ProRail zelf zegt dat dat niet zo is. Mansveld geeft Eringa na het debat geen hand.

15 september: ProRail komt voor projecten voor de periode 2018-2028 circa 475 miljoen euro tekort. Dat blijkt uit onafhankelijk onderzoek naar de financiën van ProRail voor beheer, onderhoud en vervanging van het spoor in die jaren.

30 september: Mansveld heeft het zwaar tijdens een debat in de Tweede Kamer over haar functioneren. Ze overleeft een motie van wantrouwen en doet een reeks van toezeggingen om de problemen op het spoor aan te pakken.

15 oktober: De teugels zullen nog strakker moeten worden aangehaald bij ProRail om financiële tegenvallers te vermijden. Extra aandacht voor het financieel beheer blijft noodzakelijk. Dat stellen inspecteurs van het Rijk.

27 november: Het financieel beheer bij ProRail moet anders. Er gaat te weinig geld naar spoorvervanging en te veel naar grote projecten, zoals stations. Dat zegt Sharon Dijksma, die de afgetreden Mansveld opvolgt, in een interview met De Telegraaf.

1 december: Bij een bouwproject van ProRail hebben zich misstanden voorgedaan. Het gaat om de spoorverdubbeling tussen Vleuten en het Amsterdam-Rijnkanaal. Dijksma noemt de gang van zaken in een brief aan de Kamer „zorgwekkend en ongewenst voor een organisatie die werkt met publieke middelen”.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer