Serene rust kenmerkt ‘zakenlijndienst’
Per lijndienst bijna privé naar Amerika. Dat is het kenmerk van een lijnvlucht met PrivatAir. Deze Zwitserse luchtvaartmaatschappij vliegt in opdracht van Lufthansa vanuit Duitsland naar de Verenigde Staten met toestellen die volledig in een zakenklasuitvoering zijn ingericht.
Deze lijndiensten zijn zes keer per week beschikbaar op de trajecten Düsseldorf-Chicago, Düsseldorf-New York en München-New York. PrivatAir vliegt deze Lufthansa-routes met een Airbus A319 en een Boeing Business Jet (BBJ). De laatste is een afgeleide versie van de Boeing 737-700. In beide typen staan slechts 48 stoelen. Normaal hebben deze vliegtuigen minimaal 126 zetels. In zo’n uitvoering vliegen ze echter alleen op korte afstanden.
Deze vluchten zijn alleen bij Lufthansa en haar partner United Airlines te boeken. PrivatAir fungeert uitsluitend als uitvoerder. Dit lijndienstconcept met alleen een zakenklas is uniek in de luchtvaartwereld. Lufthansa berekent op deze vluchten overigens dezelfde prijs als voor stoelen in de zakenklas van haar gewone langeafstandsvliegtuigen.
Bij de uitgang van vlucht LH 412 van München naar New York heerst een serene rust. Geen gedrang van passagiers om vooraan te komen. Ook een ontspannen sfeer, die met hooguit 48 passagiers standaard is. PrivatAir voert de vluchten uit met eigen vliegtuigen en eigen personeel, maar onder een Lufthansa-vluchtnummer.
In de 737-BBJ staan de stoelen twee aan twee. Overjas of colbert aannemen en het verstrekken van champagne en jus d’orange vóór de start zijn standaard, zoals in elke zakenklas. Als extra ligt er bij elke zitplaats een flesje water. Dat lijkt een kleinigheid. Voldoende drinken is op langere vluchten echter belangrijk vanwege het relatief droge klimaat aan boord. Passagiers die een flesje water bij de hand hebben, denken daar eerder aan.
Bij PrivatAir is de keus uit kranten en tijdschriften met 25 verschillende titels fors. De stewardessen zijn gekleed in gedistingeerde donkere mantelpakjes met krijtstreep. Deze chique outfit steekt behoorlijk af bij die van de buurman aan de andere kant van het gangpad. Die reiziger, met laptop, installeert zich in T-shirt, trainingspak en sportschoenen.
Met 44 passagiers is de BBJ voor 92 procent bezet. Mooie score. Volgens reiziger Curt Schade van de HypoVereinsbank in New York, zijn de vluchten van PrivatAir vrijwel altijd goed bezet. „Ik vlieg gemiddeld één keer per week en neem regelmatig PrivatAir. Je doet er wel iets langer over dan met een Boeing 747, omdat de 737 nu eenmaal langzamer is. Maar de vertrekschema’s zijn ideaal, vooral vanuit Europa. Die sluiten mooi aan op inkomende vluchten uit andere landen.”
Lufthansa introduceerde met PrivatAir in 2002 de ’zakelijke’ lijndienst Düsseldorf-New York voor een jaar als proef. Dat beviel zo goed, dat dit concept inmiddels is uitgebreid naar drie andere trajecten. Door de goede bereikbaarheid van Düsseldorf zijn de vluchten vanaf deze luchthaven ook voor reizigers uit het zuiden en oosten van Nederland interessant.
Door het vele water en Mimosa’s drinken (half champagne en half jus d’orange) moet passagier Schade regelmatig voorlangs. In het zakenvliegtuig staan de stoelen zo ver uit elkaar, dat er voldoende ruimte is om zittenblijvers te passeren.
Voordat de lunch wordt geserveerd, weet de bemanning inmiddels van alle passagiers of ze Duits of Engels spreken. Met oog voor service wordt daar bij het uitreiken van de meertalige menukaart rekening mee gehouden. Iedereen krijgt die open aangereikt bij de Engelse of Duitse omschrijving.
De vlucht kenmerkt zich door een aangename, serene rust. In gewone zakenklassen willen passagiers uit de economy klasse nog wel eens gebruikmaken van het toilet dat alleen voor de duurdere klassen is bedoeld. Bij PrivatAir is daar geen sprake van, omdat er geen economy-passagiers aan boord zijn.
PrivatAir bestaat 26 jaar, telt ruim 400 personeelsleden en heeft haar uitvalsbasis in Genève. De vloot bestaat uit circa vijftig vliegtuigen van maar liefst 37 verschillende types. Hiermee kan binnen twee uur aan elk gewenst verzoek voor vip- of zakencharters worden voldaan. De slogan van de onderneming, ”PrivatAir, uw privé-maatschappij”, wordt zo voor veel klanten werkelijkheid.