ING: Burger wil minder vet en E-nummers
AMSTERDAM. Maar liefst 85 procent van de consumenten probeert vet, suiker, zout en E-nummers in voeding te vermijden.
Dat blijkt een onderzoek van het Economisch Bureau van ING, dat maandagmorgen verscheen in de themastudie ”Een gezonde toekomst”.
Hoewel voeding hiermee vol in de schijnwerpers staat, worden gezonde ambities door burgers vaak niet gerealiseerd. Zo eten bijna 12 miljoen Nederlanders onvoldoende groente of fruit.
Volgens sectormanager Dirk Mulder van ING moeten voedingsbedrijven meer doen om aan de toenemende informatiebehoefte van de consument te voldoen. „Consumenten kijken op een andere manier aan tegen kopen en koken en zijn op zoek naar de bevestiging dat ze de goede keuzes maken.” Bedrijven kunnen hierop inspelen, stelt hij, bijvoorbeeld door de bestaande onvrede over de geloofwaardigheid van etiketten weg te nemen. Circa 13 procent van de ondervraagden in het ING-onderzoek stelt de informatie op etiketten „nooit” te vertrouwen.