AFM: meer nodig bij beleggingsverzekeringen
AMSTERDAM (ANP). Verzekeraars moeten op een aantal punten meer doen om klanten met een beleggingsverzekering te helpen, ondanks goede vorderingen die zij hebben gemaakt. Dat schrijft de Autoriteit Financiële Markten (AFM) woensdag in zijn rapport Nazorg beleggingsverzekeringen.
Volgens de AFM hebben verzekeraars goede stappen gezet bij het informeren van klanten over de mogelijkheden om alsnog zo veel mogelijk het oorspronkelijk beoogde doel te realiseren, maar is op verschillende punten extra inspanning en aandacht nodig. Daarbij gaat het volgens de AFM niet alleen om het informeren van de laatste, nog niet bereikte polishouders met een niet-opbouwende of hypotheekgebonden beleggingsverzekering. Ook het hersteladvies dat hierop volgt, biedt ruimte voor verbetering, stelt de toezichthouder.
De AFM vindt dat ook polishouders zelf in actie moeten komen om hun (toekomstige) financiële situatie te verbeteren. Ondanks inspanningen van verzekeraars blijft er een groep die niet of nauwelijks in actie komt, aldus de AFM. Klanten moeten een bewuste keuze maken over wat zij met hun beleggingsverzekering gaan doen om het oorspronkelijke doel alsnog te behalen en financiële problemen in de toekomst zo veel mogelijk te voorkomen.
Alle verzekeraars hebben volgens de toezichthouder ten opzichte van 2014 stappen gezet in het „activeren” van polishouders: het geven van inzicht aan polishouders in de waardeontwikkeling van hun beleggingsverzekering en het bieden van overzicht in de mogelijkheden om deze verzekering aan te passen.
De toezichthouder blijft aandacht houden voor een goede nazorg voor klanten met een beleggingsverzekering. Het gaat dan zowel om tijdig voldoen aan wettelijke vereisten, als om de kwaliteit van het activeren en het hersteladvies. Waar nodig zal de AFM dit afdwingen met de (wettelijke) instrumenten die tot het arsenaal van de financiële waakhond behoren.