Politiek

Fyra-rapport nieuwe vuurproef voor Mansveld

DEN HAAG (ANP). En opnieuw wacht Wilma Mansveld een zware week. De staatssecretaris belast met het spoor ligt al maanden onder vuur en deze week komt daar het rapport van de parlementaire enquêtecommissie naar het drama rond de hogesnelheidstrein Fyra nog eens bij.

26 October 2015 07:17Gewijzigd op 15 November 2020 22:49
Wilma van Mansveld. beeld ANP
Wilma van Mansveld. beeld ANP

De oppositie zit haar op de nek vanwege de problemen met ProRail. De PVV kwam al met een motie van wantrouwen, de SP heeft er een klaarliggen. Andere oppositiepartijen zijn zeer kritisch. Het Fyra-rapport kan voor de oppositie net de druppel zijn die de emmer doet overlopen.

De Fyra moest over de HSL-Zuid tussen Amsterdam en Brussel gaan rijden. Maar de trein van Italiaans fabrikaat reed na jaren vertraging door een reeks mankementen uiteindelijk maar vijf weken. Uit de enquête kwam een beeld naar voren van een project dat bijna wel gedoemd was te mislukken.

Mansveld kan er niet zo veel aan doen, maar ze is politiek verantwoordelijk. Ze kreeg nog net het staartje mee. Vlak voordat de Fyra eind 2012 ging rijden bestond er grote onzekerheid over een betrouwbare dienstverlening. Mansveld wist er niet van, een hoge ambtenaar wel.

Ze vond het ook niet nodig om het te weten, zei ze tegen de enquêtecommissie. Het was volgens haar in eerste plaats een zaak van de vervoerder. Het is illustratief voor haar formele en enigszins stugge houding waarmee ze ook regelmatig Kamerleden tegen zich in het harnas jaagt.

Toen Wilma Jacqueline Mansveld in november 2012 aantrad als staatssecretaris had ze geen ervaring in de landelijke politiek. In Groningen zat ze jaren voor de PvdA in de Provinciale Staten. Voor haar vertrek naar het Binnenhof was ze anderhalf jaar gedeputeerde.

Amper drie maanden aan het roer moest Mansveld al diep door het stof. Ambtenaren hadden een belangrijk rapport over spoorbeheerder ProRail niet naar de Kamer gestuurd. Ze haalde de kou uit de lucht met haar excuses, maar de toon in de Kamer was gezet.

Sindsdien ging het bij het spoor nogal eens fout. Bouwprojecten bleken duurder dan gepland, ProRail verdoezelde een verlenging van onderhoudscontracten en de NS pleegde fraude bij een aanbesteding in Limburg om er een paar te noemen.

Steeds vaker klinkt in de Kamer de vraag of Mansveld wel opgewassen is tegen haar taak. Na het laatste debat over ProRail stelde de Kamer haar min of meer onder curatele. Na afloop zei de staatssecretaris „extra gemotiveerd” te zijn om door te gaan. Het is afwachten of ze haar werk mag afmaken.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer