Linksom of rechtsom de diesel voorbij
AMSTERDAM. Of het nu linksom of rechtsom gaat, de transportsector wil af van het massale gebruik van diesel. Maar welke kant het precies opgaat is nog volstrekt onduidelijk, zo bleek dinsdag tijdens een discussie over alternatieve brandstoffen op de BedrijfsautoRAI in Amsterdam.
Wat dat betreft was het einde van de discussie wel wat onbevredigend, stelt Arthur van Dijk. De voorzitter van Transport en Logistiek Nederland (TLN), die de bijeenkomst organiseerde met onder meer truckfabrikant Scania, olieconcern BP en ING, ziet veel verschillende mogelijkheden als alternatief voor diesel. „Lng, biodiesel, biogas, synthetische diesel, waterstof, hybridetechnieken. Er zijn keuzes genoeg, maar de juiste weg is nog niet gevonden.”
Welke brandstof maakt volgens u de beste kans?
„Lng, ook wel vloeibaar aardgas genoemd, gaat op dit moment heel goed. Toch zie je dat transporteurs, fabrikanten en overheden alle opties openhouden. Dat maakt de discussie ook zo lastig. Als TLN houden we vast aan de drie b’s. Goede brandstof moet betaalbaar, beschikbaar en betrouwbaar zijn. Tussen deze voorwaarden zullen de alternatieven zich moeten ontwikkelen.”
Dus even snel overstappen op elektriciteit is er niet bij?
„Absoluut niet. Om de eenvoudige reden dat de auto’s niet beschikbaar zijn. Er staat nu, als primeur, wel een hybride aangedreven Scania op de beursvloer van deze RAI, maar voor een elektrisch wagenpark zijn we nog lang niet klaar. Daar komt bij dat er op dit moment nog elke dag nieuwe vrachtwagens worden verkocht, met Euro 6-typegoedkeuring. Die zijn na zo’n zeven jaar afgeschreven. Pas dan kan een transporteur weer eventuele nieuwe technieken gaan gebruiken.”
Veel transport gaat de grens over. Moet deze discussie niet veel meer Europees gevoerd worden?
„Daar pleiten wij wel voor, omdat dit alles te maken heeft met de beschikbaarheid van alternatieve brandstoffen. Neem lng als voorbeeld. Een chauffeur moet weten waar hij die brandstof kan tanken, ook buiten Nederland. Dus zijn er zogeheten groene routes nodig die transporteurs kunnen volgen om toch zo milieuvriendelijk te kunnen rijden. Daar hebben we Brussel bij nodig.”
Lopen we als Nederland voorop?
„We zijn in de transportwereld altijd een gidsland geweest. Als TLN vinden we dat we dat ook op dit punt moeten zijn. Fabrikanten zijn continu aan het innoveren, auto’s zitten bomvol sensoren en leveren een schat aan informatie op over rijgedrag, uitstoot en andere zaken. We kunnen het verschil maken, dus laten we dat ook doen. Daar hebben we wel een overheid voor nodig die het gebruik van alternatieve brandstoffen zo veel mogelijk ondersteunt. Als TLN zijn we daar steeds over in gesprek.”
Fabrikanten steken elkaar nu vaak de loef af met duurzaamheid. Dat blijkt ook nu weer op deze BedrijfsautoRAI. Is er niet meer samenwerking nodig?
„Systemen moeten inderdaad met elkaar kunnen communiceren. Een transportondernemer heeft er niets aan als twee van zijn Scania’s elkaar wel volledig autonoom kunnen volgen (platooning, EB), terwijl een Volvo dat niet kan. Fabrikanten mogen uiteraard wel concurreren op productniveau, maar de ‘taal’ die ze spreken, moet dezelfde zijn.”
Hoelang duurt het voordat we van de diesel af zijn?
„Volgens olieconcern BP zal dit zeker nog vijftig jaar duren. Dat zou het slechtste scenario zijn. Zelf denk ik dat het wel iets sneller gaat. Toch is het irreëel om te stellen dat we over dertig jaar helemaal van diesel af zijn. We willen wel, maar we hebben te maken met een sector die niet snel verandert. Discussies over stinkende diesels die meer vuiligheid uitstoten dan verwacht, helpen hier wel bij en maakt de uitdaging groter. Daar lopen we als transportsector zeker niet voor weg.”
Scania toont hybride truck
De Zweedse vrachtwagenfabrikant Scania laat zich op de BedrijfsautoRAI van zijn groenste kant zien met de nieuwe hybride Euro 6-truck, de P320. Deze wagen kan en volledig elektrisch rijden én gebruikmaken van de zogeheten hernieuwbare HVO-biobrandstoffen. Hiermee daalt de CO2-uitstoot volgens de fabrikant met ruim 90 procent. De truck is ontworpen voor stadsvervoer. In de elektrische modus maakt hij nauwelijks geluid.
Met de P320 begint Scania naar eigen zeggen met een complete serie producten met alternatieve brandstoffen en aandrijflijnen voor Euro 6. „Ongeacht de rijcondities of de lokale omstandigheden van de klant, kan Scania nu al in bijna alle gevallen een alternatief voor diesel aanbieden”, aldus Christopher Podgorski, senior vicepresident bij Scania Trucks. De fabrikant spreekt zelfs van het begin van een revolutie. „Geluidloze trucks, die voor een deel ook uitlaatgasvrij zijn, zijn beter geschikt voor distributie.”
ING: Spreid risico investering
Fors investeren in alternatieve brandstoffen is voor transportondernemers nog niet rendabel. En dat remt de ontwikkeling in de strijd tegen CO2-uitstoot, aldus Machiel Bode, sectormanager Transport en Logistiek bij ING, gisteren tijdens de discussie rond alternatieve brandstoffen. Om ondernemers toch stappen te laten nemen, adviseert Bode om risico’s niet uit te weg te gaan, maar om ze te spreiden. „Maak afspraken met opdrachtgevers over het samen dragen van extra kosten of spreek een prijs per kilometer af met de truckleverancier. Daarnaast zijn (fiscale) stimuleringsmaatregelen nodig.”
Bode ziet dat veel ondernemers zoeken naar alternatieven voor diesel. Een nadeel daarbij is dat de informatievoorziening versnipperd is, aldus Bode. „Dat zorgt voor veel ruis, evenals het gebrek aan kennis en de enorme diversiteit in het aanbod aan alternatieven. Die ruis vertraagt de besluitvorming en resulteert in een verspilling van energie en middelen. Dat is jammer.”