Economie

Zelfgemaakt wordt serieuze handel

SEATTLE. Zelfgemaakt is de kneuterigheid voorbij. Er valt brood mee te verdienen. Dat lijkt webwinkelgigant Amazon in ieder geval te denken. Deze week lanceerde het bedrijf een website met alleen ambachtelijke spullen. Daar kun je terecht voor met de hand gebreide sjaals, zelfbeschilderde theedoeken, sieraden en nog veel meer. Naam: Handmade.

Geertje Bikker-Otten
10 October 2015 19:00Gewijzigd op 15 November 2020 22:29
beeld DaWanda
beeld DaWanda

Amazon is niet het eerste bedrijf dat brood ziet in internethandel in ambachtelijk gemaakte artikelen. Etsy, ook een Amerikaans bedrijf, begon hier al mee in 2005. DaWanda, van origine Duits en meer Europees gericht, dateert uit 2006. En er is zelfs een oer-Hollandse website waar creatievelingen hun zelfgemaakte waren aan de man kunnen brengen: Madeby (zie kader).

Maar door de stap van Amazon lijkt de handel in zelfgemaakte spullen ineens in een stroomversnelling terecht te komen. In ieder geval qua bereik. Webreus Amazon claimt 285 miljoen klanten te hebben. Dat is het tienvoudige van het aantal mensen dat weleens iets bij Etsy heeft gekocht: 22 miljoen. DaWanda zegt 5,4 miljoen klanten te hebben.

Afstand

De Handmade-website ging deze week van start met 80.000 artikelen gemaakt door 5000 aanbieders afkomstig uit zestig landen. DaWanda zegt ruim 300.000 verkopers te hebben die samen zo’n 5 miljoen artikelen aanbieden. Enorme aantallen als je bedenkt dat het allemaal met de hand gemaakte spullen betreft. Alhoewel het laatste woord over de definitie van ambachtelijk ook nog niet is gezegd (zie kader).

Als je er als creatieveling, kunstenaar of ontwerper maar moeilijk in slaagt je publiek te bereiken kan een webwinkelplatform een uitkomst zijn. Door internet valt de afstand tussen aanbieder en klant weg. De mevrouw die van ongesponnen merinowol mandjes breit voor fotoshoots met pasgeboren baby’s zal in haar eigen woonplaats maar een beperkte klantenkring hebben. Maar wie weet hoeveel mensen er wereldwijd in zo’n product interesse hebben.

Al is die mondiale markt niet gratis. Als je iets via een van deze zelfmaakplatforms verkoopt, moet er op een gegeven moment worden afgerekend. Amazon rekent 12 procent van de verkoopprijs, Etsy 3,5 procent (plus 20 dollarcent voor elk artikel dat op de website staat) en DaWanda 5 procent. De vraag is nu wat er gaat gebeuren: kiezen aanbieders, ondanks de hogere provisie, massaal voor Amazon vanwege het grotere bereik?

Originaliteit

Dat een gigant als Amazon brood ziet in de verkoop van ambachtelijk gemaakte spullen is een signaal dat de hang naar ambachtelijkheid meer is dan een hype. Het bedrijf speelt in op de behoefte van mensen die genoeg hebben van goedkope maar anonieme massaproducten uit een fabriek met onduidelijke arbeidsomstandigheden.

Op de Handmade-website staan bij veel producten de naam en een foto van de maker, net als bij Etsy, DaWanda en Madeby.

Handige doe-het-zelvers kunnen in deze webwinkels waarschijnlijk wel wat inspiratie opdoen. Gehaakte pannenlappen waarvan er dertien in een dozijn gaan kom je er niet tegen. Het kwaliteits- en originaliteitsniveau ligt er heel hoger dan wat op een gemiddelde braderie of goededoelenmarkt wordt aangeboden.

Dat geldt overigens ook voor de prijzen. Voor een zelfgebakken schaal wordt 65 dollar (ruim 57 euro) gevraagd, voor een leren sleutelhanger 26 dollar. Exclusief verzendkosten.


Made in Holland

Madeby –waar je gewoon met iDEAL of contant kunt betalen– valt qua omvang in het niet bij initiatieven als die van Amazon. Maar die kleinschaligheid heeft ook wel wat. Er is ‘maar’ keuze uit zo’n 900 producten, aangeboden door 60 aangesloten winkeltjes. Verzendkosten worden niet in rekening gebracht. Sommige artikelen kun je gewoon zelf afhalen. Bijvoorbeeld een gehaakte knuffel voor 15 euro.


Fabrieksvrij

Wanneer is een product ambachtelijk dan wel handgemaakt? Amazon zegt daarvoor strenge regels te hanteren. Het bedrijf screent aanbieders –die duidelijk moeten maken hoe ze een bepaald artikel hebben gemaakt– en laat alleen „fabrieksvrije” artikelen toe.

Concurrent Etsy heeft zijn eisen verruimd en staat ook toe dat verkopers anderen inschakelen. Dat biedt ook ruimte voor een meer bedrijfsmatige aanpak.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer