’Zelfregulering verzekeraars werkt niet’
De onduidelijke verhouding tussen verzekeraar Aegon en een verkoper van zijn verzekeringen laat zien dat zelfregulering van de sector niet werkt. Dat heeft de Consumentenbond donderdag gezegd.
„Kennelijk kreeg de klant geen onafhankelijk advies. Het Aegon–voorbeeld toont aan dat zelfregulering niet werkt", aldus een woordvoerster van de Consumentenbond.
Woensdag meldden tv–programma Nova en Het Financieele Dagblad dat Aegon Nederland de afgelopen vier jaar in zijn boekhouding heeft verzwegen dat het volledig eigenaar is van tussenpersoon Meeu`s.
Het Verbond van Verzekeraars en de koepelorganisaties NVA/NBVA kwamen in 2001 de Gedragscode Informatieverstrekking Dienstverlening Intermediair (GIDI) overeen. Volgens de Consumentenbond verplicht de zelfregulering tussenpersonen in onvoldoende mate om hun banden met verzekeraars bekend te maken.
Het kabinet is van plan binnenkort met wettelijke regels hierover te komen. De voorlopige tekst van deze Wet financiële dienstverlening (Wfd) dwingt tussenpersonen echter nog steeds te weinig echt onafhankelijk te opereren, zegt de Consumentenbond.
E. Hilhorst, directeur van de tussenpersoon in verzekeringen Independer, sluit zich aan bij de mening van de bond over de gedragscode en de Wfd. Hij schat als concurrent van Meeu`s in dat minimaal de helft van alle tussenpersonen afspraken hebben met verzekeraars. De verkopers krijgen bijvoorbeeld bonussen als zij veel verzekeringen van een bepaalde maatschappij verkopen.
„Het model dat tussenpersonen betaald worden door verzekeraars is ellendig. Het tast de objectiviteit van het advies aan." Volgens Hilhorst kunnen consumenten beter betalen voor een echt onafhankelijk advies. De klant kan de provisie die verzekeraars uitbetalen aan tussenpersonen dan zelf opeisen, wat ook belastingvoordeel kan opleveren.