Aantal verkeersdoden stijgt in 2003
Het aantal doden en gewonden in het verkeer is vorig jaar, na een lange periode van gestage daling, toegenomen. Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat is geschrokken, maar handhaaft haar doel: maximaal 900 verkeersdoden per jaar in 2010.
De minister bracht de stijging gisteren zelf naar buiten tijdens een vergadering in de Tweede Kamer over rijbewijzen. Cijfers over de stijging kon de bewindsvrouw nog niet geven; die komen over zes weken. Peijs noemde de stijging gisteren „alarmerend.” Ze vreest een trendbreuk.
Het aantal verkeersdoden in Nederland is in de afgelopen jaren, ondanks de groei van de mobiliteit, spectaculair gedaald. Kwamen er in 1974 zo’n 3000 mensen in het verkeer om, in 2002 was dat aantal gedaald tot 1026.
Peijs wil daarom alle zeilen bijzetten om weer te komen tot een daling. Nederland behoort met Zweden en Engeland tot landen waar het minste aantal verkeersdoden vallen.
Directeur Wegman van de SWOV, het nationaal wetenschappelijk instituut voor verkeersveiligheidsonderzoek, heeft cijfers van de Europese Commissie gezien waaruit blijkt dat het aantal verkeersdoden in ons land vorig jaar is gestegen van 990 tot 1041. Maar die cijfers zijn op een andere manier totstandgekomen, waarschuwde hij. Ze zijn mogelijk gebaseerd op de cijfers over de eerste tien maanden.
Minister Peijs verdedigde gisteren in de Tweede Kamer haar plannen om via de toekenning en intrekking van rijbewijzen het aantal verkeersslachtoffers te beperken. Voor de zomer komt ze met een concreet plan voor de invoering van een puntenrijbewijs. De bewindsvrouw was daar eerst tegen vanwege de administratieve rompslomp. Maar toen haar partijgenote CDA-kamerlid De Pater met een voorstel kwam om de overtredingen in digitale vorm op het nieuwe rijbewijs te plaatsen, ging ze om. Een automobilist die meerdere ernstige verkeersovertredingen begaat, raakt straks tijdelijk zijn rijbewijs kwijt.
Peijs wil ook een soort puntenrijbewijs voor bromfietsers. Ze wil daarmee het opvoeren van brommers tegengaan. De Tweede Kamer steunt het idee. Er komt geen praktijkexamen voor bromfietsers, maar de jongeren die een certificaat willen, moeten wel enkele praktijklessen nemen.
Gisteren bleef er tussen de Kamer en Peijs verschil van mening over de leeftijd waarop jongeren brommer mogen gaan rijden. De minister wil die verhogen van zestien naar zeventien jaar. De Kamer is daar tegen.