Mannendag: Veel christenen hebben moeite met bidden (met fotoserie)
Is er niet sprake van een gebedscrisis? Dr. M. van Campen: „Het gebed lijkt voor veel christenen een onbegaanbare weg te worden.”
De hervormde emeritus predikant uit Ede sprak zaterdag tijdens de Mannendag Midden in Hoevelaken. Dit initiatief, dat dateert uit 2013, is een vervolg op de regionale themadagen die in Baarn werden gehouden. De organisatie is in handen van de Bond van Nederlands Hervormde Mannenverenigingen op Gereformeerde Grondslag en de Bond van Christelijke Gereformeerde Mannenverenigingen. Dergelijke mannendagen worden ook gehouden in ’t Harde, Tholen, Veenendaal en Woerden.
Een commissie uit beide verenigingen is bezig met het opstarten van een jaarlijkse mannendag in Katwijk, zo vertelde ds. A.D. Goijert, die zaterdag de leiding had.
Het thema van de mannendag was: ”Gebed, adem van de ziel”. Dr. Van Campen sprak over ”Bidden met Maarten Luther”, terwijl ds. T. Wijnsma, christelijk gereformeerd predikant te Putten, inging op het onderwerp stille tijd.
Dr. Van Campen sprak in zijn lezing over een gebedscrisis en stelde dat het gebed voor veel christenen een onbegaanbare weg is geworden. „Men bidt wel omdat het hoort maar vaak niet echt in de binnenkamer. Het christelijk leven is dan even plat geworden als een leeggelopen fietsband.”
Als een van de oorzaken noemde hij het veranderde Godsbeeld in onze tijd. „Als het besef verdwijnt dat God de hoge en de heilige God is, verdwijnen ook de verwachting en de eerbied. Dan kan bidden een vorm van zelfreflectie worden in plaats van een worsteling met de verheven God.”
De theoloog vindt „herbronning” een middel om uit de crisis te komen. Daarvoor noemde hij naast de Bijbel de Reformatie. Hij haalde Maarten Luther aan, die zei: „Zoals een schoenmaker een schoen maakt en een kleermaker een jas, zo behoort een christen te bidden.”
De kerkhervormer bad soms drie uur per dag. Luther zei dat het handwerk van het gebed orde en regelmaat eisen, aldus dr. Van Campen.
Ds. Wijnsma verwierp allerlei vormen van meditatie die tegenwoordig in de plaats van de christelijke meditatie gekomen zijn. Hij noemde mindfullness-meditatie en metta-meditatie. Het verschil met christelijke meditatie is dat in deze nieuwe vormen de geest leeggemaakt wordt en dat de meditatie gericht is op zelfontplooiing. Bij de christelijke meditatie gaat het erom de gedachten te vullen met het goede en zich te richten op God.
De predikant heeft veel geleerd van de puriteinen en raadde het boek ”God’s Battle Plan for the Mind” van David. W. Saxton aan, waarvan hij hoopt dat er een Nederlandse vertaling komt.
Ds. Wijnsma onderscheidde directe en reflexieve meditatie. Bij het eerste gaat het om het overdenken van Gods Woord en bij het tweede over de toepassing op het eigen leven. Hij vindt het belangrijk dat christenen zich tijdens de stille tijd beperken tot één onderwerp en daar dieper op ingaan.
Tijdens de vragenbeantwoording pleitte ds. Wijnsma ervoor om gedurende de stille tijd ook te zingen.
Dr. van Campen kreeg een vraag over de verhouding van Luther tot de Joden. Hij zei zich diep te schamen voor wat Luther over de Joden heeft geschreven, zoals diens oproep om hen te vervolgen. „De oproep van Luther is meer dan anti-judaïsme en is niet te combineren met het gebod van de naastenliefde. We moeten dit niet verzwijgen maar we moeten daardoor ook Luther niet afschrijven”, aldus dr. Van Campen.