Economie

Ryanair aast op groter deel Duitse markt

BERLIJN (ANP/DPA). Ryanair wil zijn marktaandeel in Duitsland de komende jaren verviervoudigen, van de huidige 5 procent naar 20 procent. Problemen bij de twee grootste Duitse luchtvaartmaatschappijen bieden daarvoor mogelijkheden, zei marketingdirecteur Kenny Jacobs woensdag.

30 September 2015 12:26Gewijzigd op 15 November 2020 22:11

Lufthansa en budgetdochter Germanwings kampen met stakingen van piloten, die niet willen meewerken aan plannen om kosten te besparen. Air Berlin wordt gehinderd door financiële problemen. Alle reden voor de huidige nummer drie Ryanair om vol in de aanval te gaan, aldus Jacobs.

De bestuurder liet een jaar geleden al weten een groter aandeel in de Duitse markt te willen hebben. Toen bleef zijn ambitie echter nog beperkt tot een verdubbeling van het toenmalige marktaandeel van 4 procent. Prijsvechters hebben in Duitsland tot nu toe minder voet aan de grond gekregen dan in veel andere landen.

Eerder werd al bekend dat de Ierse prijsvechter volgende maand een basis opent in Berlijn, die plaats biedt aan vijf vaste vliegtuigen. Van daaruit worden vanaf komende zomer achttien nieuwe bestemmingen aangedaan, waaronder Rome, Palma de Mallorca, Tenerife en Keulen.

Plannen om ook op Schiphol vliegtuigen te stationeren zijn voorlopig in de ijskast gezet, bleek eerder deze maand. Er zijn volgens topman Michael O’Leary te weinig bruikbare start- en landingstijden verkrijgbaar. Wel verwelkomt de Amsterdamse luchthaven vanaf eind oktober vier dagelijkse retourvluchten vanuit Dublin.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer