Jumbo is er vroeg bij met kerstactie
AMSTERDAM. „Jingle bells, jingle bells.” Supermarktketen Jumbo zet zich alvast schrap voor de Kerst. Met een dineractie voor dak- en thuislozen, eenzame ouderen en vluchtelingen. Jumbo is er rond de kerstdagen vooral voor de boodschappen. Niet voor de Boodschap.
Aan het plafond hangt dennengroen, vrolijk versierd met lampjes. Kaarsjes flakkeren op tafel. In de hoek staat een kerstboom. Vanuit een sfeervol aangekleed distributiecentrum van de Voedselbank in Amsterdam lanceerde Jumbo –580 supermarkten– vrijdag een kerstdineractie.
Jumboklanten kunnen vanaf woensdag vier weken lang bij de kassa speciale bonnen afrekenen, waarmee ze een gerecht doneren voor kwetsbare medemensen. Voorgerecht 1,50 euro, hoofdgerecht 4,50, nagerecht 2,50. Jumbo vult elke twee afgerekende gerechten aan met een derde gerecht.
„Wij doen dit om veel mensen een mooi moment met Kerst te bezorgen”, legt Colette Cloosterman van Jumbo uit. „Het is niet zomaar een marketingactie, we willen hiermee echt iets betekenen voor de samenleving.” Jumbo heeft vorig jaar –de ingrediënten voor– 329.750 maaltijden verstrekt. De doelstellingen voor de nieuwe maaltijdactie houdt men echter achter de kiezen.
„Erg belangrijk, die Jumboactie”, reageert Bep Brens (77) –met kerstmuts. De Amsterdamse heeft vorig jaar ook deelgenomen aan de Jumboactie. „Natuurlijk. Als ik zelf een goede maaltijd heb, kan ik best twee hapjes missen voor een ander.”
De Jumbomaaltijden vinden hun weg via negen organisaties, waaronder voedselbanken, Humanitas, het Leger des Heils en het Nationaal Ouderenfonds. De duizenden vluchtelingen in ons land –onder wie veel moslims– delen dit jaar voor het eerst in de Kerstactie.
Jumbo legt echter geen enkele relatie met het christelijke feest, haast Jumbowoordvoerder Maurice Nieuwland zich te zeggen. Jumbo is er voor de boodschappen, niet voor de Boodschap. „Mensen mogen zelf bepalen of ze een religieus labeltje aan Kerst hangen.”
Het Leger des Heils in Amsterdam-Zuidoost heeft vorig jaar een kleine honderd kerstmaaltijden gekregen. „Geweldig”, vindt kadet Huub Stijvers van het Leger. Pakweg 90 procent van zijn 80 tot 100 steunpuntbezoekers leeft rond het bestaansminimum. „Zij krijgen nu eens niet achteraf de restjes via de voedselbank, maar een volwaardige maaltijd vooraf.”
Smaakje
Aan de commerciële maaltijdactie kan een smaakje zitten. De Jumbodonatie is vorig jaar op sociale media afgeserveerd als goedkope marketingstunt: „Kijk ons eens goed zijn.” Kadet Stijvers reageert resoluut. „Dat is te gemakkelijk. Het kost ze een smak geld. Ik vind het moedig dat Jumbo dit doet. En dubbel moedig dat ze ermee doorgaan, ondanks de forse kritiek.”
Tegelijk erkent hij dat Kerst meer is dan de kaarsjes en kransjes. „De boodschap van Kerst is dat Jezus, de Zoon van God, naar deze wereld is gekomen om zondaren te redden. Maar Zijn boodschap is ook dat mensen moeten omzien naar elkaar. Daar draagt deze actie aan bij.”