Waarom VW het risico nam, juist in de VS
APELDOORN. Met het bewust manipuleren van emissiewaarden, nam Volkswagen een enorm risico. Het concern moet toch geweten hebben dat het goed fout zou gaan als er ook maar iets van bekend werd? Zéker in de VS, waar ze een hekel hebben aan diesels en hun uitstoot.
Waarom nam VW dan dat risico?
Misschien wel juist vanwege de zeer strenge Amerikaanse regels. Die zijn zo strikt, dat je wel een heel schone diesel moet produceren om aan de regels voor stikstofoxiden (NOx) te kunnen voldoen. Lukt dat niet, dan mag je als fabrikant de auto’s niet op de markt brengen. En dan mis je miljarden aan inkomsten.
Er zijn toch technische mogelijkheden om diesels milieuvriendelijk te maken?
Jazeker, denk aan het ‘onschadelijk’ maken van uitlaatgassen (SCR-systeem). Dat past VW al langer toe. De crux ligt wellicht bij het extra tankje voor de stof AdBlue, die schadelijke stoffen als NOx afbreekt. Fabrikanten willen dat onderdeel zo klein mogelijk houden, vanwege het gewicht van de auto. Het zóú zomaar kunnen dat VW geen groter exemplaar heeft willen installeren. En het zóú ook zomaar kunnen dat er op de rollenbank flink wat meer AdBlue in het uitlaatcircuit terechtkwam door een bewuste softwareaanpassing. Norm gehaald, missie geslaagd: een nieuwe afzetmarkt voor ‘schone’ diesels.