Economie

Hippe drone voor trendgevoelige klant

RIJSSEN. TRNDlabs liet woensdag ongevraagd een heuse primeur zien: een zwarte Skeye Nano Drone, die pas maandag wordt gepresenteerd. Het is na de minuscule Skeye Pico het vierde vliegmachientje dat het Rijssense bedrijf op de markt brengt.

17 September 2015 19:06Gewijzigd op 15 November 2020 21:53
Skeye Pico drone. beeld TRNDlabs
Skeye Pico drone. beeld TRNDlabs

De lampjes van de Skeye Pico Drone –de kleinste drone ter wereld– lichten blauw op als directeur Gerard Nieuwenhuis de afstandsbediening activeert. Een kleine ruk aan een hendel en snorrend kiest het apparaatje het luchtruim.

Inclusief de vier wiekjes meet het een kleine 2 bij 2 centimeter. Ruimte voor een camera is er daardoor niet. Maar stuntvliegen kan het 7 gram zware apparaatje als de beste, laat artistiek directeur Albert van der Maat zien.

De ene looping na de andere volgt, eentje precies voor het gezicht van Nieuwenhuis. „Op die loopings heeft Albert lang moeten oefenen. Maar nu verlopen ze dan ook vlekkeloos”, verklaart deze met een grijns.

Salesmanager Simon Baysoy probeert intussen een Skeye Pico Drone zonder mankeren de lucht in te krijgen. Het zit hem niet mee. Het vliegmachientje belandt met een sprongetje weer op zijn bureau. „Nog even oefenen”, stelt hij na enkele vergeefse pogingen vast.

„Je hebt drones in twee categorieën: die van modelbouwfabrikanten van een paar tientjes, die je in speelgoedwinkels aantreft; en de professionele drones voor journalisten met een vanafprijs van 500, 600 euro. Daartussenin zit niets”, aldus Nieuwenhuis. „In dat gat zijn wij gesprongen.”

De kompanen zijn een jaar geleden gestart met het maken en verkopen van de drones. „Eind vorig jaar presenteerden we de eerste, de Skeye Nano Drone. Inmiddels bieden we drie types aan.”

De drones worden in China in elkaar gezet, in de kleuren van TRNDlabs: wit en oranje. „De accu, de printplaat en de vier motortjes zijn van Chinese makelij, maar de specificaties, kwaliteitseisen en hoe hij eruitziet, zijn allemaal volgens onze wensen.”

Kopiëren

Bang dat de Chinezen de drone kopiëren en onder een andere naam verkopen op webwinkelsites zoals aliexpress.com is Nieuwenhuis niet. „Sterker, dat gebeurt gewoon. Maar het grote verschil tussen onze drone en de hunne zijn de kwaliteit, de beleving en de garantie. Ze kunnen er misschien vergelijkbaar uitzien en goedkoper zijn, maar het imago van onze producten is anders”, meent de directeur.

TRNDlabs richt zich met zijn drones met name op merkbewuste jongvolwassenen, vergelijkbaar met het elektronicaconcern Apple. „We proberen rond onze producten een imago te creëren dat aansluit bij hun belevingswereld. We presenteren op onze site tal van foto’s en filmpjes waarop mensen kunnen zien wat ze met onze drones kunnen.”

Nieuwenhuis krijgt weleens mensen over de vloer die op een Chinese website een vergelijkbaar apparaat hebben gevonden voor tientjes minder. „Ik zeg dan meestal: Tof. Maar die producten zijn niet vergelijkbaar met de onze.”

Baysoy haakt daarop in. „Waarom wil iedereen een Apple, terwijl een Samsung Galaxy meer mogelijkheden heeft? Dat komt puur door het merkimago. Zo moet je onze drones ook zien. Die zijn voor trendgevoelige mensen die niet voor het goedkoopste gaan. Ze hebben vaak een hoger inkomen, geven om kwaliteit en zijn merkbewust.”

Maar hoe goed is de kwaliteit van zo’n drone dan? Nieuwenhuis pakt het grootste type, een Skeye Mini met een HD-camera van 2 megapixels en gooit die keihard tegen de vloer. „Zie je, hij blijft heel. Hij mag ook niet kapotgaan. Beginners botsen nogal eens tegen muren en plafonds, en dan moet hij heel blijven.”

Sierlijk

Desgevraagd wil hij dat ook best showen met de nieuwe Skeye Pico. Het apparaatje stijgt ongecontroleerd op, knalt tegen het plafond en stuitert niet veel later op de grond. Nieuwenhuis raapt hem op en laat hem met een sierlijke boog weer opstijgen. Geen centje pijn.

Al vanaf de start is het bedrijf ingericht op het verkopen via de website. De drie typen drones van TRNDlabs gaan inmiddels als warme broodjes over de toonbank. „We hebben bijvoorbeeld van onze Skeye Nano al 50.000 exemplaren verkocht, vooral in de VS. Daar hebben we ook op in gezet, om de simpele reden dat er in de VS meer mensen wonen dan in ons land”, aldus Nieuwenhuis. Inmiddels biedt de Amerikaanse winkelketen Urban Outfitters de Skeye Nano Drone aan in 200 winkels. „Onze drone is typisch zo’n hebbeding, een impulsaankoop die in hun formule past.”

Plannen hebben de mannen van TRNDlabs volop. Zo moet de Skeye Mini een camera krijgen met een ruim twee keer zo hoge resolutie. Baysoy staat plotseling op, loopt naar een vitrinekast en pakt er een doosje uit. Glimlachend: „Hier hebt u alvast een sneak preview. Deze presenteren we maandag, een Skeye Nano Drone Black Series, een drone in een matzwarte kleur. Exact volgens onze filosofie: een chic hebbedingetje in een kleine oplage.”

www.trndlabs.com

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer