Eieren zelf aan de man brengen blijkt moeilijker dan gedacht
DRACHTSTERCOMPAGNIE. Het roer moest vorig jaar om bij pluimveehouders Jan-Willem en Anna van Koot uit het Friese Drachtstercompagnie. De verkoop van eieren viel zo tegen dat het bedrijf zelfs bijna failliet ging. De verkoopprijs lag destijds zo laag dat het meer kostte om een ei te produceren dan het opleverde. Het echtpaar Van Koot begon daarom een jaar geleden met het rechtstreeks leveren van eieren aan de consument, zonder tussenhandelaar.
Een jaar later vertelt Van Koot dat de nieuwe tak van zijn bedrijf nog niet vreselijk goed loopt. „Het kon wel beter. Er zijn zo’n twintig mensen die eieren afhalen, en dan nog een stuk of tien bij wie we bezorgen. Daarnaast bezorgen we nog bij een paar restaurants en winkels. Dat gaat wel een stuk beter dan vorig jaar.”
Vijftig doosjes à tien eieren
Van Koot heeft vooral moeite om reclame te maken voor zijn producten. „De marketing, die moet ik nog uitvogelen. Dat leren ze je niet op de landbouwschool.” Er is op zich wel vraag naar zijn eieren, merkt hij. „Streekproducten worden steeds populairder, dus daar zouden wij van kunnen profiteren. Maar dan moeten mensen het product wel kennen.”
Behalve aan meer reclame maken, denkt hij ook aan het veranderen van zijn abonnementen. Geïnteresseerden kunnen nu een jaarabonnement afsluiten bij het bedrijf, voor minstens vijftig doosjes met tien eieren. Deze doosjes worden wekelijks bezorgd –mits de klant binnen een straal van 10 kilometer woont– of ze kunnen worden opgehaald. Grotere partijen kunnen ook over een grotere afstand bezorgd worden. „Sommigen hebben moeite met het grote bedrag dat ineens betaald moet worden. Als ik kleinere abonnementen introduceer, zal ik misschien meer verkopen.”
Schooljongeren
Verder is het bezorgen veel werk, heeft Van Koot gemerkt. „Elke donderdagmiddag ben ik eieren aan het bezorgen, en dat doe ik naast mijn gewone werk. De rest van de eieren wordt gewoon in een vrachtwagen geladen, en dan zijn ze weg. Dat is natuurlijk veel gemakkelijker. Ik zit wel te denken aan een ander systeem. Dat een groep schooljongeren de eieren afhaalt en dan op de fiets bezorgt, net als bij de krant.”
De financiële noodzaak om de eieren zelf aan de man te brengen, is ook kleiner geworden dan vorig jaar, want het gaat inmiddels wat beter met het bedrijf. „De voerprijzen zijn nog steeds hoog, maar de prijzen voor de eieren zijn gestegen. Vooral naar biologische eieren komt steeds meer vraag. Dat is echt in opkomst. Verder gaan er meer eieren naar de VS, omdat daar kortgeleden vogelgriep heeft geheerst. We verkopen dus weer meer. En dat was ook wel nodig, want we hebben twee jaar lang niets verdiend.”
Hoewel het bedrijf er dus weer wat beter voorstaat, gaan Jan-Willem en Anne van Koot door met het zelf verkopen van eieren.
„Het is een leuk extraatje en goed voor de klantenbinding. Als je nu zorgt dat de mensen je kennen, weten ze je ook te vinden als je straks slechtere tijden beleeft. En daarnaast is het ook gewoon leuk om te doen.”