Aanpak theeleveranciers Unilever „kost tijd”
AMSTERDAM (ANP). Unilever neemt de tijd om de misstanden bij zijn theeleveranciers in India aan te pakken. Dat zei Unilevers inkoopdirecteur Dhaval Buch zaterdag in Het Financieele Dagblad. „We willen het grondig en goed doen en dat proces kost nou eenmaal tijd”, aldus Buch.
Eerder deze week onthulde de Britse omroep BBC dat de situatie op sommige Indiase theeplantages gevaarlijk en mensonterend is. Unilever, dat bij de plantages thee koopt voor zijn merken PG Tips en Lipton, neemt de gevonden misstanden heel serieus en werkt aan het verbeteren van de leef- en werkomstandigheden.
„Dat er op een aantal plekken nog veel werk te doen is, wisten we dus al, maar de omvang van de specifieke problematiek in Assam kenden we nog niet”, stelde Buch in de krant. „We beginnen met de top 200 leveranciers en de plantage in Assam maakt daarvan geen deel uit.”
Volgens de BBC worden werknemers op de plantages zo slecht betaald dat ze ondervoed zijn. Daarbij zouden ze in kapotte huizen zonder goede riolering zijn gehuisvest en zouden er veel kinderen werken op de plantages.
Unilever is voorlopig niet van plan om zijn banden met de plantages in India te verbreken en blijft de thee verkopen. „We kunnen helpen de problemen op te lossen of we kunnen onze handen er helemaal van aftrekken. Als we dat laatste doen, gebeurt er sowieso niks, dus kiezen wij ervoor betrokken te blijven.”