Ds. Clements op jubileumbijeenkomst CGO: Genadeleer vanaf begin onder vuur
GOUDA. De Bijbelse genadeleer ligt vanaf de vroegste tijd onder vuur. Paulus moest strijden tegen de Joden, Augustinus tegen Pelagius, Luther tegen Erasmus, Calvijn tegen Rome, de synode van Dordt tegen Arminius. En nu stellen moderne predikers de mens als partner naast God centraal.
Dat zei ds. G. Clements gisteravond in Gouda tijdens een bijeenkomst in verband met het veertigjarig bestaan van de Cursus Godsdienst Onderwijs (CGO) van de Gereformeerde Gemeenten. De predikant van de gereformeerde gemeente in Gouda sprak over ”Vijf punten van belijden”.
Het thema verwees naar de vijf punten die de hoofdzaken van de calvinistische leer samenvatten en in het Engels beginnen met de letters van ”tulip”, tulp. Ds. Clements gebruikt tijdens catechisatielessen vijf v’s, omdat die volgens de predikant gemakkelijker te onthouden zijn. De v’s staan voor: verdorvenheid, verkiezing door God de Vader, verlossing door de Zoon, vernieuwing door de Geest, en volharding van de heiligen. „Dus vijf keer een v, met het werk van de drie-enige God genadig in het middelpunt. Daar gaat het om: hoe worden verdorven mensen zalig? Het is alles uit U, door U, en tot U.”
Afrikaans vissersschip
Zondaren kunnen alleen zalig worden uit genade, zo benadrukt Paulus keer op keer, zei ds. Clements. „Met die boodschap is de kerk na Pinksteren gaan uitvaren. De kerk is net als een Afrikaans vissersschip: ranke houten boten waaraan snel allerlei vuil, wier en schelpen aankoeken. Zo raakt keer op keer Gods kerk uit koers. Al in de tweede eeuw bij apostolische vaders werden martelaren vereerd en relikwieën bewaard. Het wordt zo donker dat Pelagius zegt: de mens is zondeloos geboren. Maar dan zendt God de kerkvader Augustinus om weer te verkondigen wat genade is.”
Het concilie van Carthago in 418 is van grote betekenis geweest, zei ds. Clements. „Daar haalt de Bijbelse leer de overwinning. Veel begrippen van de synode van Dordt, zoals slaafse wil, erfzonde, verdorvenheid en verkiezing, stammen uit Carthago. Of beter gezegd: uit de Schrift. Dan ligt het kerkscheepje weer op koers.”
In de tijd van de scholastiek gaat het weer „mis” met de kerk. „Dan zendt God weer een knecht: Maarten Luther. Hoe weet hij wat genade is? Hij heeft het van God geleerd.”
In deze tijd is het schip van de Nederlandse kerken de koers kwijt, aldus ds. Clements. Zo dringt het evolutiedenken kerken binnen, stelde de predikant, verwijzend naar uitlatingen van prof. H. Berkhof (1914-1995) en recenter van prof. dr. G. van den Brink. „Dan wankelt de waarheid van de Schrift als het gaat over de oorzaak van het kwaad.”
De leer van de verkiezing moet van de kansel klinken, stelde ds. Clements in lijn met Calvijn. „Calvijn preekte erover tot het einde van zijn leven. Opdat God verheerlijkt wordt en de mens verootmoedigd.”
Calvijn, Augustinus, Luther – ze spreken allemaal van het plaatsmakende werk voor de Christus. „Geloof is bij Calvijn geen prestatie, maar een lege hand. Dat is de leer van de Reformatie.”
Jubileumboek
Bij de start van de CGO in 1975 was er sprake van een heel ander tijdsgewricht dan nu, zei ds. A. Schreuder in het openingswoord. De Rijssense predikant mediteerde over Zacharia 4:1-14.
Oud-CGO-voorzitter ds. B. van der Heiden, docent J. van Mourik en cursiste P. van Es blikten gisteravond terug op veertig jaar CGO.
CGO-directeur J. H. Mauritz presenteerde het jubileumboek ”Delven en delen”, met een korte CGO-historie en een uitwerking van de lezing van ds. Clements.
De voor vrijdagmiddag geplande reünie in de Goudse Sint-Janskerk ging niet door vanwege te weinig aanmeldingen.
Lees ook:
Uitzien naar geheiligde kennis, Reformatorisch Dagblad (3 september 2015)