Friesland Coberco herziet verpakking
Friesland Coberco Dairy Foods (FCDF) gaat zijn dalende winst niet alleen aanpakken door fabrieken zeven dagen per week te laten draaien, maar wil ook zijn verpakkingen en logistiek herzien.
Dat zei directeur A. Olijslager donderdag in een verklaring. Het bedrijf (Frico, Friesche Vlag, Appelsientje) kondigde donderdag al aan dat het kaas- en melkpoederfabrieken zeven dagen in de week laat draaien. Ook wil de onderneming bij andere locaties langer laten doorwerken. „Wij gaan voor kostleiderschap”, aldus directeur A. Olijslager in een verklaring. „Nu doen we dat in de productie. De volgende slag is in verpakking en logistiek.”
Dat die slag nodig is, blijkt uit de onderhandelingen met supermarktketens. FCDF produceert veel kaas en melk onder huismerken en merkloze producten. Door het beleid van de Europese Unie, waarbij exportsubsidies werden geschrapt, is de prijs van melk onderuitgegaan. „Ik verwacht dat in de loop van dit jaar alle A-merken in melk uit de supermarkt verdwijnen”, zei Olijslager. „Alleen huismerken blijven nog over. Bij zulke generieke producten gaan discussies met supermarkten alleen maar over de prijs. Het zijn moeilijke gesprekken.”
Het concern verloor op de kaasactiviteiten, maar hoe groot dat verlies was, wilde Olijslager niet zeggen. De coöperatie liet zich op de markt voor gezondheidsproducten aftroeven door Unilever. Dat bedrijf kwam met zuivel met gezonde toevoegingen. „We lopen in dit segment achter”, erkende Olijslager. „Dit jaar gaan we flink van ons laten horen. Beter laat dan nooit zo gezegd.”
De zuivelcoöperatie wil de komende tijd tevens kijken naar overnames. „Daarbij gaat het ons om ondernemingen waarbij we de melk van onze leden kunnen gebruiken.”