Ruim 120 zwervers weg van Schiphol
Ruim 80 procent van de dak- en thuislozen op Schiphol met wie het Leger des Heils een hulpverleningstraject is ingegaan, is van de luchthaven vertrokken. Het gaat om 123 mensen.
Dit blijkt uit een vrijdagmiddag gepresenteerde evaluatie na één jaar Dienstenbureau Schiphol van het Leger des Heils. De overlast van dak- en thuislozen op Schiphol neemt de laatste jaren toe. Een van de maatregelen hiertegen is het sluiten van de publieke gebieden op de luchthaven tussen 0.00 en 4.00 uur voor zwervers. Daarnaast hebben Schiphol en de gemeente Haarlemmermeer het Leger des Heils gevraagd te bemiddelen in hulp voor dak- en thuislozen op de luchthaven. Schiphol stelde als voorwaarde dat het Leger des Heils alleen dienstverlening biedt en geen dag- of nachtopvang. Het Leger des Heils heeft daarom per 1 december 2002 een dienstenbureau op Schiphol. Centraal in de bemiddeling staat het actief contact zoeken met zwervers, preventie, signalering en doorverwijzing.
Het dienstenbureau verleende in het eerste jaar van zijn bestaan aan 150 dak- en thuislozen hulp; daarvan vertrokken er 123 (ruim 80 procent) van Schiphol. De meesten van hen worden verder geholpen door opvanginstellingen elders in het land. Een kleiner deel vertrok naar het buitenland, heeft inmiddels een eigen woning of is bij familie of kennissen gaan wonen. Van een op de vijf vertrokken zwervers is de bestemming onbekend.
Veertien zwervers kwamen na verloop van tijd weer terug. Het dienstenbureau zoekt opnieuw naar een oplossing voor deze mensen. Bij zwervers die voor het eerst in de problemen zijn gekomen of nog maar kort op Schiphol verblijven, is de hulp het meest succesvol.
Bijna 90 procent van de geregistreerde dak- en thuislozen is man. Ruim 60 procent van hen is tussen de 30 en 50 jaar. Ruim 40 procent heeft een verslaving. Ongeveer de helft is allochtoon, blijkt uit de evaluatie.
Het dienstenbureau is buiten gevestigd in mobiele ruimtes tegenover aankomsthal 3. Een psychiatrisch verpleegkundige uit de regio houdt spreekuur voor cliënten met psychische problemen. Het Leger des Heils betaalt de personeelskosten. Vanwege de positieve resultaten heeft Schiphol het project verlengd tot 30 november.
Ine Voorham, directeur welzijns- en gezondheidszorg bij het Leger des Heils, onderstreept het belang van een integrale aanpak. „Niemand wil dat Schiphol als woonplek voor dak- en thuislozen wordt gebruikt. Een voorwaarde om het probleem op te lossen, is dat alle partijen -Schiphol, de overheid, de instellingen voor geestelijke gezondheidszorg en het Leger des Heils- de handen ineenslaan. Met het organiseren van een overnachting voor dak- en thuislozen ben je er niet. Er moet structurele hulp worden geboden. Het Leger des Heils streeft daarom naar dag- en nachtopvang en concrete afspraken met hulpverleningsinstellingen.”
De financiering van het dienstenbureau kan niet op lokale partijen blijven drukken, aldus Voorham. „De dak- en thuislozen op Schiphol komen uit alle streken van Nederland en zelfs uit het buitenland.” Om de effectiviteit van het dienstenbureau te vergroten, pleit Voorham voor een nieuwe instelling voor dag- en nachtopvang in de gemeente Haarlemmermeer. Ook wil zij dat het dienstenbureau langer en vaker open is, zodat dak- en thuislozen ook ’s avonds en in het weekend geholpen kunnen worden.