„Oplichting onlineshoppers topje van ijsberg”
AMSTERDAM (ANP). Oplichting van onlineshoppers komt veel vaker voor dan gedacht, omdat er vaak geen melding wordt gedaan van fraude bij aankopen op het internet. Dat liet de Consumentenbond woensdag weten in een reactie op cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) over cybercrime.
Volgens de Consumentenbond is oplichting van onlineshoppers een zeer bekend verhaal en komen er veel meldingen van slachtoffers binnen. „Maar het is slechts het topje van de ijsberg. Veel mensen schamen zich of hebben gewoon niet in de gaten dat ze slachtoffer zijn geworden. Het is een zeer lastig fenomeen”, aldus een woordvoerster van de organisatie.
Het CBS meldde dat vorig jaar 3,3 procent van de Nederlandse bevolking van 15 jaar en ouder te maken kreeg met oplichting bij onlineshoppen, tegen 2,7 procent in 2012. Volgens het statistiekbureau doet in totaal 42 procent van de slachtoffers melding van de fraude. Ruim een vijfde doet daadwerkelijk aangifte bij de politie, aldus het CBS.
De Consumentenbond is hard bezig om mensen snel te kunnen te waarschuwen voor frauduleuze websites. Zo heeft de bond het ‘Nepshops-Alert’, dat webwinkels meldt waarbij sprake is van oplichting. Vrijwilligers speuren het internet af op zoek naar die webwinkels en zetten de namen online.
De Consumentenbond heeft op zijn website een groot aantal tips om te voorkomen dat onlineshoppers slachtoffer worden van cybercrime. Ook is er de site www.OpgeletOpInternet.nl met tips en informatie. Daarnaast is er het Landelijk Meldpunt Internet Oplichting van de politie. Daar kan aangifte worden gedaan van internetfraude.
De schade die wordt veroorzaakt door oplichting van onlineshoppers is echter zeer moeilijk in te schatten omdat dus lang niet alle gevallen worden gemeld, aldus de Consumentenbond.