Tegenwind voor FlyMetropolis
De jonge vliegmaatschappij FlyMetropolis heeft startproblemen. Het bedrijf heeft zijn eerste lijndienst tussen Amsterdam en Malmö alweer gestaakt. Nieuwe lijndiensten stelt het bedrijf uit. Inmiddels zijn veertig van de zestig personeelsleden ontslagen, deelde directeur H. Prins vrijdag mee.
FlyMetropolis verrees in juli 2001 uit de failliete boedel van Base Airlines. De zestig personeelsleden behielden bij de nieuwe eigenaar hun baan, maar bleven aanvankelijk aan de grond. Pas in december opende de maatschappij haar eerste route tussen Amsterdam en Malmö. „Door stevige concurrentie ging een eerder geplande route naar Zürich niet door”, aldus Prins. „Wel moesten we vijf maanden het personeel doorbetalen.”
Prins spreekt van een foute inschatting van de luchtvaartmarkt. Dat kwam ook door de aanslagen in de Verenigde Staten op 11 september. Dit jaar haalt de maatschappij de geplande zes nieuwe routes dan ook niet. Om de problemen het hoofd te bieden werkt het sinds kort samen met Air Exel. „Hiermee besparen wij veel kosten.” Als FlyMetropolis alsnog op nieuwe bestemmingen gaat vliegen, kunnen de ontslagen personeelsleden als eerste aan de slag, verzekert Prins.
Air Exel Netherlands, dat onder de naam KLM Exel regionale vluchten uitvoert voor KLM, heeft eveneens last van de verslechterde omstandigheden. Het bedrijf heeft onlangs voor 25 van de 190 medewerkers ontslag aangevraagd en twee van de tien routes moeten schrappen. Air Exel is geen KLM-dochter, maar een zelfstandig opererende regionale partner van de luchtvaartmaatschappij.