Abdelkarim el A. doodde tot hij zelf werd gedood
ALEPPO. Een van de bekendste Nederlandse Syriëgangers, Abdelkarim el A., is waarschijnlijk gedood. Woensdagmiddag kwam het bericht dat hij in de buurt van de Syrische stad Aleppo omgekomen is tijdens een gevecht met het Syrische regeringsleger. „Geen enkel moment heb ik getwijfeld aan de waarheid van de islam”, zei hij in deze krant.
„Het sterven tijdens de jihad is een geweldige daad, een offer dat onderscheiden wordt door Allah. Niet met een medaille, maar met het eeuwige leven in het paradijs. Wij als moslims hechten niet veel waarde aan dit leven, de dood zien wij als overbrugging naar het ware leven.”
Was getekend: de 29-jarige Abdelkarim el A. Hij zei dit afgelopen voorjaar, toen deze krant hem interviewde over zijn bestaan als jihadist in Syrië. Daar had A. zich aangesloten bij de rebellengroep Jabhat al-Nusra, de Syrische tak van al-Qaida en geharnast tegenstander van Islamitische Staat (IS).
Hij had een keur aan aliassen. Abu Mohammed, Abu Rahmaan, Muhajiri Shaam: ze verwezen allemaal naar een en dezelfde man: Abdelkarim el A. uit Arnhem. Een jongeman uit een Marokkaans-Nederlands gezin met een alleenstaande moeder. Hij had een jongere broer die net als hij gegrepen was door de jihad.
„Sterke, stevige daad”
Nederland maakte kennis met A. toen hij in september vorig jaar, onder de naam Muhajiri Shaam, opriep om „een sterke, stevige daad tegen de Nederlandse overheid” te verrichten. „Sta op en onderneem iets”, zei hij toen in een video. Als gevolg van dat dreigement werd het militairen verboden om in uniform met het openbaar vervoer te reizen.
In diezelfde tijd werd het Nederlandse paspoort van Muhajiri Shaam ingetrokken. Hij liet weten daar lak aan te hebben door in zijn paspoort een boodschappenlijstje te kalken, met onder meer grondstoffen voor een bom. Een foto daarvan plaatste hij op Twitter.
De Arnhemmer was er diep van doordrongen dat wat hij deed juist is: zoals veel jihadisten baseerde hij zich voor zijn activiteiten voortdurend op bronteksten uit de Koran en de soenna (de overleveringen van de islamitische profeet Mohammed).
Vanuit diezelfde bronteksten was hij ervan overtuigd dat IS fout zit. Hij maakte daar geen geheim van. Nog deze week twitterde hij: „Ik adviseer iedere supporter van IS om afstand te doen van hen. Zij zijn een afgedwaalde groep dat moslimbloed halaal verklaard” (sic). De tweet tekent hét grote geschil tussen Jabhat al-Nusra en Islamitische Staat. Waar de laatste zonder pardon op grote schaal andere moslims doodt, richt de eerste zich in theorie liever op niet-islamitische doelen.
In de praktijk is dat verschil echter niet zo groot. Christenen en andere minderheden zijn van beide groepen de dupe. En Jabhat al-Nusra vecht tegen de Syrische president Assad, die zichzelf wel degelijk ook moslim noemt.
In een van die gevechten met het leger van Assad zou A. omgekomen zijn. Zijn dood werd woensdagmiddag bevestigd door meerdere doorgaans goed geïnformeerde bronnen.
Toch is daarmee niet alle twijfel weggenomen. De dood van A. kan ook in scène gezet zijn om hem de kans te geven bepaalde plannen ten uitvoer te brengen. Om die reden wordt een andere Nederlandse Syriëganger, Soufiane Z., ondanks berichten dat hij is omgekomen, nog altijd vervolgd.
Wederopstanding
A. was zelf ook betrokken bij het doden van mensen, zei hij in deze krant. „Wij doden niet voor ons plezier, maar wij doden opdat dit tot de val van de tiran Assad zal leiden en uiteindelijk tot de wederopstanding van een islamitische staat”, zei hij daarover.
De aanslagplegers bij Charlie Hebdo in Parijs noemde A. „helden.” Hij geloofde vast dat Allah dit soort dingen van moslims vraagt. „Geen enkel moment twijfel ik of heb ik getwijfeld aan de waarheid van mijn overtuigingen. De islam biedt de mens het ultieme houvast en alle instrumenten om te slagen in deze wereld en het hiernamaals.”
Voor dat geloof was hij bereid zijn leven te geven, zoals inmiddels meer dan twintig Nederlandse jihadgangers voor hem.