Economie

Doorstart divisies heeft prioriteit bewindvoerders Imtech

GOUDA. De bewindvoerders bij Imtech zoeken naar „tijd en ruimte” om nog binnen de periode van surseance een doorstart te realiseren van de Nederlandse divisies van de technisch dienstverlener. Dat hebben ze dinsdag aangegeven tijdens een gesprek met de vakorganisaties FNV Metaal, CNV Vakmensen en RMU.

Redactie economie
12 August 2015 11:54Gewijzigd op 15 November 2020 21:00
AMSTERDAM. Vertegenwoordigers van de vakorganisaties hadden dinsdag in Amsterdam een eerste overleg met de bewindvoerders van Imtech. Vlnr: hoofdbestuurder Jan Meeder van FNV Metaal, CNV-onderhandelaar Loes Bezemer-Videler en coördinator arbeidsvoorwaarde
AMSTERDAM. Vertegenwoordigers van de vakorganisaties hadden dinsdag in Amsterdam een eerste overleg met de bewindvoerders van Imtech. Vlnr: hoofdbestuurder Jan Meeder van FNV Metaal, CNV-onderhandelaar Loes Bezemer-Videler en coördinator arbeidsvoorwaarde

FNV-bestuurder Jan Meeder zei na afloop dat door een snelle doorstart werkgelegenheid kan worden behouden doordat het personeel dan „één-op-één” door een nieuwe eigenaar kan worden overgenomen. „Bij een faillissement en daarna een doorstart, heeft het personeel het nakijken”, aldus Meeder, die de situatie waarin het bedrijf verkeert „zorgelijk” noemde.

Meeder zei zich niet te willen wagen aan een inschatting van de kansen dat er voor de Nederlandse onderdelen van Imtech, met in totaal rond de 4000 werknemers, snel een koper kan worden gevonden. Pon Holdings meldde zich dinsdag als gegadigde voor het onderdeel Imtech Marine. Voor zover bekend hebben zich nog geen andere partijen gemeld om divisies over te nemen.

Vier banken –ABN AMRO, ING, Rabobank en Commerzbank– hebben bijna de helft van Imtech in handen. RMU-onderhandelaar Chris Baggerman is geschrokken van de harde opstelling van de banken, die dinsdag de geldkraan voor de holding dichtdraaiden. Daardoor kwamen er ook divisies voor allerlei praktische problemen te staan. Baggerman: „Pinpassen werken niet, mensen met een leaseauto kunnen niet meer tanken, er kan niet meer in de kantine gegeten worden. Toeleveranciers doen ook moeilijk, vertelden de bewindvoerders ons. Ik hoorde dat monteurs bij de Technische Unie nog geen doos schroeven kunnen ophalen. Het lijkt wel of de banken uitsluitend zijn geïnteresseerd in de vraag of ze hun geld nog terugkrijgen, en niet zozeer bezig zijn met behoud van de werkgelegenheid van duizenden werknemers.”

Baggerman is er „steeds meer van overtuigd” dat niet alleen de fraudepraktijken bij de Duitse tak van Imtech de oorzaak van de problemen zijn. „Imtech is de achterliggende jaren explosief gegroeid. Er werden risicovolle projecten aangenomen om de omzet maar te laten groeien. Daarbij heeft de toenmalige bedrijfsleiding elke realiteit uit het oog verloren. Ook was er onvoldoende toezicht vanuit de holding op de divisies.”

De RMU-onderhandelaar verwacht dat de holding failliet zal gaan en dat de meest lucratieve onderdelen worden verkocht. „Dit zal aanzienlijke gevolgen hebben voor de werkgelegenheid”, vreest hij.

De Vereniging van Effectenbezitters wil dat „waarheidsvinding” over de ontwikkelingen van de afgelopen jaren bij Imtech prioriteit krijgt. CDA-Kamerlid Mulder wil dat minister Kamp (Economische Zaken) opheldering geeft over de potentiële miljoenenstrop voor de staatskas. Imtech is betrokken bij veel bouwprojecten van de overheid.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer