’Veranderen van aanbieder ADSL is onnodig moeilijk’
De Consumentenbond heeft de Opta, de waakhond van de telecommarkt, gevraagd in te grijpen op de ADSL–markt. De aanbieders van snel internet maken het klanten onnodig moeilijk over te stappen naar een andere internetaanbieder, zo zegt de Consumentenbond.
Het kost weken om te veranderen van aanbieder, meldde de bond woensdag. De organisatie wil dat de bedrijven onderling afspraken maken, waardoor het eenvoudiger wordt te veranderen van aanbieder.
De Opta (Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit) is inmiddels al met een onderzoek bezig. Enkele weken geleden hadden Versatel, BBNed en Tiscali al een klacht ingediend tegen KPN over dit onderwerp. De drie aanbieders vinden dat het te lang duurt om van KPN over te stappen naar internet van een van de drie bedrijven, namelijk zes weken. Een woordvoerder van de Opta zei dat de instantie waarschijlijk in mei of begin juni uitspraak doet.
KPN is de grootste partij op de ADSL–markt. Het telecombedrijf biedt snel internet aan via verschillende dochterbedrijven, zoals Planet en Het Net. Daarnaast bieden meerdere internetbedrijven, bijvoorbeeld Zon en Wanadoo, internet aan via het netwerk van KPN. Drie bedrijven hebben een eigen netwerk, namelijk BBNed, Tiscali en Versatel.