Nieuwe onlinesupermarkt Picnic belooft gratis bezorging
NIJKERK. Een nieuwe onlinesupermarkt, Picnic, wil in Nederland gratis boodschappen gaan bezorgen. Het bedrijf gaat de concurrentie aan met de bezorgservice van Albert Heijn en Jumbo.
De nieuwe onlinesuper heeft in enkele wijken van Amersfoort al een proef lopen. De producten worden geleverd vanuit een distributiecentrum in Nijkerk. In september wil het bedrijf zijn activiteiten in heel Amersfoort uitrollen, daarna moeten andere steden volgen, zo meldde Picnic vandaag.
Klanten plaatsen hun bestelling via een app op smartphone of tablet. De boodschappen worden de volgende dag met elektrische auto’s thuis afgeleverd.
Picnic wil klanten trekken door geen bezorgkosten te rekenen en de laagste prijs te garanderen.
Het assortiment varieert van dagverse producten als brood, groente en vlees tot A-merken en huismerken. Als inkooppartner is supermarktbedrijf Boni aangetrokken.
Vorig jaar werd slechts 1,5 procent van de supermarktboodschappen online besteld. Gerard Rutte van uwsupermarkt.nl, een bureau dat supermarkten adviseert bij hun digitale communicatie, stelt dat een belangrijke reden daarvoor is dat klanten niet voor de bezorging willen betalen. Dat Picnic gratis bezorgt, ziet Rutte als een positief punt. „Wel vraag ik me af of je er voldoende mee kunt verdienen. Ook zonder winkels heb je de kosten van opslag, transport en bezorging.”
Rutte wijst erop dat Albert Heijn, een grote speler op dit terrein, grote moeite heeft zijn bezorgservice kostendekkend te krijgen. „Picnic zal veel klanten moeten binnenhalen om rendabel te kunnen opereren.”
Is Rutte nog voorzichtig positief over het nieuwe initiatief, marketingdeskundige Paul Moers ziet er geen brood in. „Ik heb er een hard hoofd in. Het is een beperkte markt. Bezorgde boodschappen zullen niet meer dan 5 procent van de totale supermarktomzet worden. Klanten willen het eten in hun handen houden. Bovendien zit je in ons land gemiddeld op slechts 500 meter afstand van een supermarkt. Het gemak heb je al.”
Concurreren op prijs is niet de juiste aanpak, meent Moers. „Tweeverdieners zijn niet geïnteresseerd in goedkoop. Geld hebben ze genoeg. Deze doelgroep trek je door exact op het juiste tijdstip te leveren en met producten van goede kwaliteit. Je moet hen op een andere manier meerwaarde bieden. Gratis bezorging is niet relevant genoeg.”
Het gebrek aan vestigingen hoeft geen nadeel te zijn voor de nieuwe supermarkt, stelt Moers. „Wel
is het online moeilijker om een relatie met de klant op te bouwen.”