Macintosh schrijft opnieuw rode cijfers
MAASTRICHT (ANP). Winkelbedrijf Macintosh heeft in de eerste helft van dit jaar opnieuw verlies geleden. Kortingsacties en het slechte winterseizoen zaten het moederbedrijf van kleding- en schoenenwinkelketens als Dolcis, Manfield en Scapino dwars.
Macintosh besloot vorig jaar zich volledig te richten op modewinkels in de Benelux en sloot daarom 9 procent van zijn filialen. Mede daardoor liep de omzet afgelopen halfjaar met 3 procent terug tot 204 miljoen euro. De opbrengsten werden ook gedrukt doordat winkels hun wintervoorraden tegen lage prijzen de deur uit probeerden te doen.
De winkeluitbater boekte een negatief bedrijfsresultaat van 12 miljoen euro bij de activiteiten die worden voortgezet. Daarmee was dat verlies 7,5 miljoen euro kleiner dan een jaar eerder. Het nettoverlies werd teruggedrongen van 31 miljoen naar ruim 4 miljoen euro, vooral door winsten op activiteiten die zijn of worden verkocht. Macintosh boekte in mei een winst van 16 miljoen euro op de verkoop van Nea International. Het bedrijf praat nog over biedingen op interieurwinkelketen Kwantum en op de modewinkels in Groot-Brittannië.
Macintosh deed geen voorspelling voor de winst en omzet in de tweede helft van het jaar. Een aantal economische indicatoren en het consumentenvertrouwen tonen verbetering, maar de marktomstandigheden in de schoenenwinkelbranche blijven moeizaam, aldus het bedrijf.