Mattel: minder Barbies, meer Hot Wheels
EL SEGUNDO (ANP). Speelgoedfabrikant Mattel heeft in het tweede kwartaal minder Barbies verkocht, terwijl de verkoop van autootjes van de merken Hot Wheels en Matchbox flink stegen. Dat blijkt uit de resultaten die het bedrijf donderdag naar buiten bracht.
Mattel gaf voor de individuele productlijnen alleen de bruto-omzetten op basis van constante wisselkoersen. Op die basis daalde de wereldwijde verkoop van Barbies met 11 procent, terwijl de automerken juist 26 procent stegen.
Bestuursvoorzitter Christopher Sinclair repte over „een sterk momentum” in China en Rusland. Uit de cijfers bleek echter dat de omzet in de ‘internationale regio’, waar alles buiten Noord-Amerika onder valt, door valuta-effecten met 10 procent daalde. In Noord-Amerika daalden de inkomsten met 3 procent.
Mattel rapporteerde een nettoverlies van 11,4 miljoen dollar, tegen een winst van 28,3 miljoen dollar een jaar eerder.