Snacks helpen PepsiCo vooruit
PURCHASE (ANP). Frisdrank- en snackfabrikant PepsiCo is positiever geworden over boekjaar 2015. Dat meldde het moederbedrijf van merken als Pepsi Cola, Lays-chips en Quaker Oats donderdag bij de presentatie van de cijfers over het tweede kwartaal.
Met name de verkoop van snacks in Noord-Amerika nam een vlucht. De snackdivisie was goed voor een omzetplus van 3 procent. De goede resultaten werden wel weer gedrukt door negatieve wisselkoerseffecten, met name in de markten overzee.
De omzet van het bedrijf daalde in de afgelopen drie maanden met 6 procent tot 15,9 miljard dollar (14,4 miljard euro). De winst stabiliseerde op krap 2 miljard dollar. Op basis van gelijke wisselkoersen zou de winst zijn gestegen. Het bedrijf voorziet voor heel 2015 een winst, exclusief eenmalige items, die 8 procent hoger ligt dan een jaar geleden. Eerder ging Pepsico uit van een plus van 7 procent.
Het bedrijf ligt naar eigen zeggen op koers om aan de doelstellingen van 1 miljard dollar aan kostenbesparingen per jaar te voldoen. Tot en met 2019 wil het bedrijf daarmee 5 miljard dollar hebben bespaard. Daarbij herhaalde PepsiCo de boodschap dat het dit jaar tussen de 8,5 tot 9 miljard dollar wil uitkeren aan de aandeelhouders.
Topvrouw Indra Nooyi van PepsiCo sprak van een „sterke financiële prestatie”. Volgens haar profiteerde het concern onder meer van „prijsmaatregelen” en van het optimaliseren van de inkoop. Ze benadrukte dat PepsiCo ook een sterke bijdrage heeft geleverd aan de omzetgroei van de detailhandel in de VS.