V&D drastisch versimpeld
De warenhuizen van V&D gaan de komende twee jaar op de schop. Het assortiment gaat terug van 350.000 naar ongeveer 250.000 artikelen. Het aantal eigen merken krimpt van 76 naar ongeveer tien. Dat zei V&D-directeur D. Goeminne donderdag in Amsterdam tijdens een bijeenkomst voor de pers.
De veranderingen gaan niet in een keer. „We toveren geen nieuw warenhuis uit de hoge hoed”, zei Goeminne. „Het gaat ook niet in een keer, dat gelooft niemand meer.”
Consumenten gaan de eerste veranderingen merken in het najaar. Dan krijgen de collecties dames- en herenkleding een eigen merk.
De organisatie van de winkels verandert door drie vaste concepten in te voeren, terwijl voorheen elke winkel een eigen stijl had. Daardoor kan de aansturing van de winkels simpeler en dus goedkoper worden. „We beginnen van binnenuit”, aldus Goeminne.
De vestigingen moeten in 2005 voor 80 procent zijn overgegaan op de nieuwe collectie. Medio 2006 stappen de winkels in Arnhem en Almere volledig over op het nieuwe organisatiesysteem.
In het onlangs afgesloten boekjaar 2003/2004 leed het warenhuisconcern een operationeel verlies van 39 miljoen euro. „Dit jaar willen we weer winst maken”, aldus Goeminne. „Daarbij letten we minder op de omzet. Die zakt enkele procenten tot ongeveer 780 miljoen euro. Dat komt volgend jaar weer in orde.”
Ruim een jaar geleden werd al de levensstijlgoeroe Jan des Bouvrie aangetrokken om de V&D-winkels vlotter en frisser te maken. Goeminne stopte de ombouwoperatie van twintig winkels al na de zevende. „De winkels brachten niet meer omzet. Consumenten komen niet zomaar terug door alleen een nieuwe schil.”
De dochter van het Vendex KBB-concern, dat zich recentelijk te koop aanbood, wil er voortaan niet meer zijn voor iedereen. „De MTV-doelgroep van 18 tot 25 jaar kan beter terecht bij speciaalzaken”, meent Goeminne. „We zijn er vooral voor vrouwen tussen de dertig en zestig jaar, hun partners en hun kinderen.”
De directeur staat nu zeven maanden aan het roer bij V&D. De hele organisatie is inmiddels overhoop gehaald. „We hadden 88 projecten voor van alles en nog wat, plus nog een extra project om die 88 te managen.” Bijna alle projecten zijn gestopt. De aandacht ligt nu alleen nog bij automatisering, derving en het regelen van betere inkoopcondities.
Van de 8500 banen zijn er bijna 1600 van de eerder aangekondigde 1800 verdwenen. Dat komt overeen met 2700 mensen omdat er veel deeltijdwerkers bij zitten. Goeminne denkt het dat hierbij blijft. „We gaan binnenkort weer werven.”