Economie

„Derde start- en landingsbaan voor Heathrow”

LONDEN (ANP). De Londense luchthaven Heathrow moet een derde start- en landingsbaan krijgen. Dat adviseert een commissie die in opdracht van de Britse regering heeft onderzocht hoe het gebrek aan luchthavencapaciteit het beste kan worden opgelost.

1 July 2015 09:41Gewijzigd op 15 November 2020 20:07

Volgens het woensdag gepresenteerde eindrapport levert uitbreiding van Heathrow, de thuisbasis van British Airways, de meeste strategische en economische voordelen op. Als daar een derde baan wordt neergelegd, maakt dat de weg vrij voor de toevoeging van circa veertig nieuwe bestemmingen, waarvan tien tot twaalf buiten Europa, en 70.000 arbeidsplaatsen in de periode tot 2050.

De uitbreiding van Heathrow is omstreden omdat de luchthaven vrij dicht op de bebouwde kom van West-Londen ligt. De commissie stelt daarom maatregelen voor om de overlast voor omwonenden te beperken, zoals een verbod op nachtvluchten en een ‘herrieheffing’ van waaruit bijvoorbeeld geluidsisolatie voor woningen kan worden betaald. Ook zou de regering plechtig moeten beloven dat het bij drie banen blijft.

Als alternatief is onder meer gekeken naar een uitbreiding van de luchthaven Gatwick. Die zou echter vooral leiden tot groei van het aantal connecties binnen Europa en daardoor een beperkt economisch voordeel opleveren. Een variant waarin een van de bestaande banen van Heathrow zou worden verlengd, levert onvoldoende extra capaciteit op. Plannen voor een geheel nieuwe luchthaven sneuvelden uit kostenoverwegingen al in een eerder stadium.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer