”Smover” nieuw snufje in fietsland
Fietsen kan straks echt niet meer, Nederland moet aan de ”smover” en dus gaan smoven.
Dat is in ieder geval wat zes fietsfabrikanten en Shimano, producent van fietsonderdelen, willen bereiken met het nieuwe smover-fietsconcept: een rijwiel dat met elektronische schakeling en automatische vering en verlichting nog meer op comfort is gericht.
De fiets is uitgerust met elektronische schakelaars die je ook volautomatisch kunt laten schakelen, afhankelijk van de druk op de pedalen. Alle onderdelen werken zonder batterijen, via een naafdynamo. Zowel de voor- als de achtervering werkt computergestuurd; zo ook de derailleurs op trap- en achteras. Het vernuft is uit te lezen op een afneembaar display op het stuur, ofwel ”flight deck”.
Het nieuwe concept, dat voorlopig alleen in Nederland en Duitsland op de markt wordt gebracht, is gisteren in Amsterdam gepresenteerd. Shimano kwam met het idee en ontwikkelde het voor feitelijk alle fietsfabrikanten. Elan, Gazelle, Giant, Koga, Union, Multicycle en Trek brachten uiteindelijk de elektronische onderdelen aan op hun fietsen. De prijs van de nieuwe smover-modellen met alles erop en eraan ligt tussen de 2000 en de 2500 euro.
Het nieuwe fietsen past in de technocultuur van deze tijd, probeerde merkenstrateeg Marie-Lou Witmer het smover-concept in een bredere tendens te plaatsen. „Mensen willen steeds meer producten die slim en modern zijn”, weet Witmer. De auto ging de fietsfabrikanten al voor. Daarin is de computer al niet meer weg te denken. Nu zit het ook aan de fiets en zal waarschijnlijk in hoog tempo verder worden ontwikkeld, zo verwacht Shimano.
„Wat te denken van een GPS, Personal Digital Assistent (PDA), hartslagmeter en mobiele telefoon voor op de fiets”, aldus Peter Kreuder van Shimano Europa. Een testrondje op de sintelbaan in het Olympisch Stadion toont aan dat het vernuft de fiets weer vooruit heeft gebracht: (s)mover. Na de introductie van de mountainbike vijftien jaar geleden -de grootste hype in fietsland- was fietsminnend Nederland daar wel weer aan toe.
Met de smover willen Shimano en de fietsfabrikanten weer mensen op de fiets krijgen. „Een te grote groep van boven de 35 jaar staat vrijwel nooit meer op de pedalen. De smover is dus ook vooral gericht op die mensen”, aldus Kreuder. Uit onderzoek van Shimano blijkt dat zo’n 600.000 mensen boven de 35 jaar bijna niet meer fietsen. Het is ook de groep die „het gedoe” op de fiets niet wil. „Bij aankoop van een fiets willen ze vaak zo veel mogelijk versnellingen, maar in de praktijk gebruiken ze die vrijwel nooit”, aldus Shimano-woordvoerder Harald Troost.
Hoe vernieuwend de smover ook is, een chipbeveiliging voor diefstal is niet meegeleverd. Kreuder: „We hebben wel geprobeerd om iets op te zetten met een pincode, maar dat werd ons door de verkopers ernstig afgeraden. Ze waren bang dat ze dan ’s nachts uit bed zouden worden gebeld door mensen die hun pincode zijn vergeten.”